יתרונה המכריע של עסקת המאה הוא בכך שהיא מעניקה לישראל יכולת לבצע פעולות אסטרטגיות שיחזקו את ביטחונה באורח משמעותי. ישראל תוכל להרחיב את מותניה הצרים במצר הבלתי נסבל באזור נתניה ולפעול באורח יעיל לסיכול הקמה והפעלת תשתיות טרור ביהודה ושומרון. במקביל, ישראל תוכל להפעיל כוחות שיידרשו על מנת למנוע התפתחות של איומים ממזרח לירדן - הן איומים במאפייני גרילה ותמיכה בטרור, והן איומים צבאיים שעלולים להגיע מאיראן ומארצות אחרות, דרך ירדן. 

כל זאת יושג באמצעות הנוכחות הביטחונית המתמשכת של צה"ל בכל שטחי יהודה ושומרון, בכלל זה היישובים היהודיים באזור. השילוב של יישוב יהודי ביו"ש ושל נוכחות צבאית באזור יוצר שני מרכיבים אסטרטגיים שירכיבו את הפתרון הדרוש. בכך ייווצר מארג אסטרטגי, שמזכיר את המארג שנבנה ערב הקמת המדינה ובמלחמת השחרור. גם אז היו אלה יישובים יהודיים שגיבו יחידות לוחמות במאבק על העומק האסטרטגי של המדינה שבדרך, שכה חסר. גם אז היו מאבקים בטרור, לצד מערכה בעוצבות מתמרנות של ארצות ערב.

עסקת המאה מכירה לראשונה בבעיות האסטרטגיות של מדינת ישראל ומציעה דרכים לפתרונן. להבדיל מתוכניות קודמות, היא נמנעת מאמירות הזויות כמו זו שנאמרה לאחר חתימת הסכם אוסלו כי יתייתר הצורך בכוח הצבאי ובהרתעה. במקום זאת היא מציגה פתרון שיש בו איזון אסטרטגי, שירתיע מפני פעילויות טרור בטרם חתימה על הסכם שלום ומפני הפרה של ההסכם לאחר שייחתם. אני מבקש להביע תודה גדולה למעצבי העסקה ומייחל לכינונה.

הכותב הוא תא"ל (במיל') וחבר ארגון מבטחי – פורום מפקדים לאומי