להתכונן לגרוע מכל: אחרי מלחמת יום הכיפורים טענו ראשי המדינה, מפקדי צה”ל ודובריהם שבגלל ההפתעה שנבעה מהמחדל המודיעיני לא יכול היה צה”ל לתפקד כהלכה ולכן שילמנו מחיר כה כבד. אכן שילמנו מחיר כבד מאוד ועד היום אנחנו משלמים, אך לא בגלל ההפתעה, אלא בגלל שהם לא הבינו שצריך להכין את הצבא שיתפקד באופן מיטבי גם כאשר הוא מופתע. הביטוי המקצועי לכך הוא Worst case analysis (ניתוח המקרה הגרוע ביותר).

אותם דברים אמורים לגבי תפקודם של ראש הממשלה נתניהו ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לפני שפרצה מגיפת הקורונה ולכך לא צריך היה כושר חשיבה גבוה אלא ידע היסטורי שטחי, בין השאר, בתוצאות מגיפת השפעת הספרדית לפני 100 שנה או “המגיפה השחורה” שחיסלה כ־200 מיליון איש במאה ה־14.

התעלמות מחובת ניתוח המקרה הגרוע ביותר מאפיינת את רוב האנשים ומנהיגיהם, לא רק בתחום הביטחון והרפואה אלא בכל תחומי החיים. יש לכך הסברים אבולוציוניים ופסיכולוגיים, אך לא בזה ענייננו. אנחנו טוענים שאסור למי שעומד בראש מערכת, גם כלכלית, חינוכית וחברתית, להתעלם מהמקרה הגרוע ביותר בבחינת “לי זה לא יקרה”. האופן שבו תפקדו רוב המדינות בתחום הרפואי לפני שפרצה המגיפה מלמד, כדברי נתניהו ובר סימן טוב, שהן כשלו בתפקידיהן ובאשמתן הישירה גם מתו וממשיכים למות אנשים רבים וגם קרסו וקורסות כלכלות בכל העולם.

משה בר סימן טוב (צילום: פלאש 90)
משה בר סימן טוב (צילום: פלאש 90)


מכאן שנחשפה מחלה חמורה מהקורונה: לקות בניהול של מדינות. תקלות תמיד יתרחשו אך תקלות שניתן למנוע אסור שיתרחשו. המציאות האנושית היום היא הרבה יותר מורכבת מאשר הייתה בעבר וקצב מורכבותה הולך ומתגבר. לפיכך אנשים בעלי כישרונות פוליטיים וניהוליים שבעבר יכלו להצליח בתפקידם היום כבר אינם מסוגלים להנהיג, לפקד ולנהל. אבל מכיוון שאנשים בלתי ראויים ממלאים תפקידים אלה בכל העולם, התוצאות הרות אסון.

מסקנתנו ממחדל ההכנות לקורונה בארץ ובעולם היא שהגיע הזמן לחולל “מהפכה קופרניקאית” בתחום ההנהגה, הפיקוד והניהול: לא לאפשר לאנשים ללא הכשרת עומק במספר רב של דיסציפלינות רלוונטיות לנהל את חיינו ולהחליט, אף כי לא באופן ישיר, אם נחיה או נמות. מעניין שכבר אפלטון עמד לפני כ־2,400 שנה על הליקוי הזה של ניהול המדינה וטען בספרו “הפוליטאה” (המדינה) שאת המנהיגים יש להכשיר מגיל צעיר במשך עשרות שנים עד שיהיו ראויים לעמוד בראש המדינה. אפלטון גם הזהיר שהדמוקרטיה מתפתחת, כמעט בהכרח, ל”תיאטרונקרטיה” שבה השליטים הם הדמגוגים המוכשרים והבולטים, אך במעשיהם הם פוגעים במדינה. באותה רוח, כ־600 שנה לפני אפלטון, הזהיר שמואל הנביא את נציגי השבטים שביקשו להמליך עליהם מלך.

ורק על מנת לסבר את האוזן: בין המדינות היחידות בעולם שנדמה שהן מצליחות להתנהל באופן טוב יותר – גם אם באסטרטגיות שונות – מול משבר הקורונה אפשר למצוא את טייוואן שבראשה עומדת ד”ר למשפטים ומומחית לסחר בינלאומי, סינגפור שבראשה עומד מתמטיקאי ובעל תואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד וגרמניה שבראשה כבר 14 שנה עומדת ד”ר לכימיה קוונטית.