טראמפ נחשב לנשיא הכי ידידותי שהיה לישראל אי פעם בבית הלבן. הוא בעצמו אמר שהודות לתמיכתו חסרת התקדים בישראל, יהודי ארצות הברית חייבים להצביע עבורו בבחירות הקרובות. זה לא יקרה. “הקול היהודי”, מושג חמקמק המשלב מיתוס ומציאות, ילך ברובו המכריע לביידן.

 בארצות הברית מתגוררים כ־5.5־6 מיליון יהודים המהווים פחות מ־2% מהאוכלוסייה האמריקאית. בבחירות 2016 הצביעו 128 מיליון בוחרים, רק 4% מהם היו יהודים. הקול היהודי לא נראה גורם משפיע. יחד עם זאת, יהודי ארצות הברית הם מצביעי ותורמי על. בעוד ששיעורי ההצבעה עומדים על כ־55%, שיעור ההצבעה של היהודים עומד על כ־85%.

היהודים ידועים באקטיביזם הפוליטי שלהם, והם מאורגנים הייטב בקהילותיהם. מדהים שבתקופות בחירות הם תורמים כבדים של כספים לשתי המפלגות: כמחצית מהתרומות שהדמוקרטים מגייסים וכרבע מהתרומות שהרפובליקנים מגייסים באים מיהודים.

הקהילות היהודיות מרוכזות במדינות המתנדנדות שמכריעות את הבחירות כמו פלורידה, פנסילבניה, מישיגן ואוהיו. שיעור היהודים בפלורידה הוא כפול מהממוצע הארצי. טראמפ לא יכול לנצח את ביידן בלי פלורידה, והיום הסקרים מורים שם על תיקו סטטיסטי בינו לביידן. הקול היהודי יכול להכריע. מייקל בלומברג היהודי, שהתמודד בפריימריז הדמוקרטיים, תרם 100 מיליון דולר כדי שביידן ינצח בפלורידה.

רוב יהודי ארצות הברית מצביעים עבור מועמדים דמוקרטים הן לנשיאות והן לקונגרס. במאה הנוכחית, הרוב הזה נע בין 69% ל 79%. בבחירות 2016, הדמוקרטית הילרי קלינטון זכתה ב־71% של הקול היהודי, ואילו טראמפ הרפובליקני קיבל רק 24%. רונלד רייגן מחזיק בשיא התמיכה היהודית במועמד רפובליקני. בבחירות 1980 הוא קיבל 39% מהקול היהודי.

רוב יהודי ארצות הברית הם ליברלים, ולכן הם תומכים בדמוקרטים שמחזיקים בעמדות ליברליות. היהודים האורתודוקסים, שמהווים כ־20% מיהדות ארצות הברית, הם שמרנים, ולכן תומכים יותר במועמדים רפובליקנים. כמיעוט, היהודים תמיד תמכו בשוויון ובזכויות למיעוטים ועיצבו את הליברליזם האמריקאי שמבוסס על העקרונות הללו.

היהודים השתתפו במאבקים על שוויון זכויות לשחורים, לנשים וללהט”בים ועל הפרדה מוחלטת בין דת למדינה. אלה הם גם המאבקים שהדמוקרטים הובילו. לאחרונה יהודים רבים השתתפו בהפגנות ופרסמו גילויי דעת נגד גזענות והריגת שחורים בידי שוטרים לבנים.

בעשורים האחרונים, תמיכה בישראל מצד מועמדים לנשיאות ולקונגרס אינה מהווה גורם חשוב בשיקולי הבחירות של יהודי ארצות הברית. הם קודם כל אמריקאים ומצביעים לפי נושאים שמטרידים כל בוחר אמריקאי. במקום השני, הם מתחשבים בנושאים שחשובים להם כיהודים. ישראל נמצאת רק במקום השלישי. בסקר שנערך לאחרונה ושדרג שיקולי בחירות של בוחרים יהודים - ניהול משבר הקורונה, בריאות, כלכלה, גזענות ואנטישמיות ובקרה על נשק דורגו גבוה בסולם העדיפויות, ואילו ישראל דורגה אחרונה.

חוסר ההתחשבות בישראל נובע גם מהקרע בין יהדות ארצות הברית לבין ישראל, שקשור לקרע שנוצר בין ישראל לבין המפלגה הדמוקרטית. הסיבות לכך הן התייצבותו של נתניהו לצד הרפובליקנים, מאבקו באובמה ויחסיו הקרובים עם טראמפ, והנטייה שמאלה של הדמוקרטים. יהודי ארצות הברית רואים בטראמפ מועמד גזען ושמרן קיצוני שבז למיעוטים ולשוויון ושתרם במחדליו לעלייה באנטישמיות ובאלימות נגד יהודים, ואלה, מבחינתם, גוברים על כל המהלכים הגדולים שעשה לטובת ישראל. 

הכותב הוא מרצה ומומחה לארצות הברית וחוקר בכיר במרכז בגין־סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר־אילן.