שמנים שמקורם בטבע מכילים ויטמינים ומינרלים רבים החיוניים לגוף האדם, והשימוש בהם לטיפולי יופי ובריאות נעשה זה אלפי שנים בתרבויות שונות. הם מופקים מפרחים, עצים, עשבים, ירקות, פירות שרף ועלים, ולאורך ההיסטוריה הוכחו כבעלי יכולות ריפוי גבוהות בשל הריכוז הגבוה של הצמח הנמצא בהם. הם הדרך היעילה ביותר לשמור על לחות בעור והם מסייעים בייחוד במצבים של יובש, האופייניים כל כך לתקופה זו של חילופי העונות.

"לחיזוק העור במהלך החורף, מומלץ ללחח את העור בתערובות שמנים, עם רכיבים פעילים לחיזוק שכבת ההגנה", אומרת ליאת הלפרט־פליסר, סמנכ"לית ההדרכה בדרמלוג'יקה. "לשמנים צמחיים יש יכולת טיפולית משמעותית במצבי עור - מיובש חריג ועד סימני הזדקנות מוקדמת או גוון עור לא אחיד. יש תרכובות שמנים צמחיים הנספגות במהירות בעור הגוף או הפנים, שביכולתן לחזק את מבנה רקמות העור ולהוסיף לו לחות וגמישות, ללא תחושת שמנוניות לא נעימה בעור. גם ביובש הנוצר בקצוות השיער או בקרקפת אפשר לטפל באמצעות שמני ארגן, בכבישה קרה, או בתכשירים ייעודיים לשיער בריכוזיות הנכונה, כיוון שהם מכילים ויטמינים שמחזקים את שורש השערה ועוטפים אותה שלא תינזק ממזג האוויר".


סוגי שמנים לטיפוח העור

שמן זרעי פשתן
זרעי פשתן ידועים ביתרונותיהם הבריאותיים הרבים. השמן המופק מזרעי פשתן מזין את העור באינטנסיביות, מגן עליו מפני רדיקלים חופשיים, שומר על חיוניותו, והוא מומלץ לטיפול בעור בעייתי. הוא גם תורם לשמירת הגמישות של העור, מה שיכול לסייע גם נגד סימני מתיחה. נוסף לכך, שמן הפשתן שומר על השיער בתהליכי ייבוש וצביעה ומגן מנזקי מזג אוויר ופיצול קצוות.

שמן אבוקדו
מכיל כמות רבה של הוויטמינים D,A ו־E. יעיל מאוד לבעיות כמו פסוריאזיס ואקזמות בעור. בעזרת נוגדי החמצון והוויטמינים שבו, יש בכוחו לסייע לריפוי עור יבש, מגורה ומתקלף הקשור למחלות עור אלו. כן הוא מטפל בבעיות אקנה ושומר על לחות העור בלי להותיר שאריות שמנוניות. נוסף לכך יש לו השפעות אנטי־דלקתיות.

שמן אורגנו
שמן האורגנו הירוק מופק מהפרחים של צמח המרפא באמצעות זיקוק בקיטור, והוא ידוע בסגולותיו כנוגד חמצון. מלבד הניחוח הנפלא שלו, הוא מקל על בעיות בעור ומשיב לו את החיות שאבדה לו.

שמן גרניום
שמן גרניום נמצא בשימוש נרחב כמרכיב בבשמים ובמוצרי טיפוח. לשמן יש תכונות נוגדות חמצון, אנטי־בקטריאליות ואנטי־דלקתיות, והוא יעיל לטיפול בבעיות אקנה, דרמטיטיס ומצבי עור דלקתיים. כמו כן, הוא מעכב את תהליך הזדקנות העור ותורם להסרת כתמי עור ולטיפול בכוויות, בדלקות עור, בפטרת, בצהבת ובטחורים.

שמן זרעי קנאביס
ידוע בסגולות המרככות, המלחחות והמרגיעות שלו. יש ביכולתו לסייע להפחתת אדמומיות בעור ולהקל על תחושת אי־הנוחות במקרים של עור מגורה וגרד. 

שמן יסמין
בעל כושר חיטוי מעולה ומשמש כסוכן אנטי־דלקתי. מעולה לפתרון בעיות עור רגיש ומגורה, משפר את גמישות העור ומפחית סימני מתיחה. בעל יכולת להאיץ את חידוש תאי העור, מעולה לטיפול בעור מזדקן ויבש, בקמטים ואף לטיפול בבעיות עור כמו דרמטיטיס ופצעי אקנה.
באדיבות אלונה שכטר, בעלת מותג הביוטי המבוסס על צמחי מרפא ומינרלים.

קילס 205 שקלים, ג'ייד 149 שקלים, גרנייה ביו 54.90 שקלים (צילום: יח''צ,יח''צ חו''ל)
קילס 205 שקלים, ג'ייד 149 שקלים, גרנייה ביו 54.90 שקלים (צילום: יח''צ,יח''צ חו''ל)

שמני גוף אלונה שכטר 100 שקלים, נוקס 170 שקלים, PAYOT 139 שקלים. (צילום: יח''צ חו''ל,אורי גרון)
שמני גוף אלונה שכטר 100 שקלים, נוקס 170 שקלים, PAYOT 139 שקלים. (צילום: יח''צ חו''ל,אורי גרון)

ג'ייד 149.90 שקלים. וישי 179 שקלים. דרמלוג'יקה 388 שקלים (צילום: יח''צ,מוטי פישביין)
ג'ייד 149.90 שקלים. וישי 179 שקלים. דרמלוג'יקה 388 שקלים (צילום: יח''צ,מוטי פישביין)

Moroccanoil 160 שקלים. לבנדר 68 שקלים. דר להבית אקרמן 400 ש''ח (צילום: יח''צ,אפרת אשל,טום לנפורד)
Moroccanoil 160 שקלים. לבנדר 68 שקלים. דר להבית אקרמן 400 ש''ח (צילום: יח''צ,אפרת אשל,טום לנפורד)

כך תשתמשו נכון בשמנים

* אין להשתמש בשמן המיועד לבישול ולמרוח על עור הפנים. שמנים בהרכב לא נכון יכולים לגרום לגירויים ולפצעונים דמויי אקנה ולסתום נקבוביות בעור. יש למרוח שמן רק בתכשיר שהותאם למריחה על העור.

* שטיפה של הפנים מייבשת את העור, אולם היא חיונית והכרחית. לכן מומלץ למרוח תכשיר עתיר שומן מיד לאחר השטיפה, בייחוד בעונה הזו, שבה מזג האוויר יבש. אפשר לשלב טיפול בשמנים עם רכיבים אחרים שחשובים לעור כמו חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות לחידוש העור, ויטמין C או רטינול - להעצמת, הבהרת וחידוש העור.

* לא לשכוח את עור הגוף: מיד לאחר המקלחת, לפני שהעור מתייבש, מומלץ למרוח עליו תכשיר עתיר שומן כמו שמן גוף.
באדיבות ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור