אני אם יחידנית, ועובדת כעצמאית כבר זמן רב. חסכתי סכום מרשים של 800 אלף שקלים והחלטתי שאני לא מוכנה להשתעבד למשכנתה. רכשתי קרקעות בסכום של 720 אלף שקלים. כעת אני תוהה אם למכור אחת מהן ולהשכיר את השנייה, או להמתין לאישור לבנייה על הקרקע מהעירייה. מה דעתך? 

“אני לא יכול לדעת כמה זמן ייקח לך לקבל את כל האישורים הדרושים לבנייה על הקרקע, ואין כל ספק שאת מפסידה פה לא מעט בגלל שהכסף שוכב, אבל לאורך זמן הדבר הכי חכם לעשות הוא דווקא להמתין. קל וחומר אם מדובר באזור טוב ואת תוכלי להניב רווחים יפים בהמשך. אני חושב שהגישה שלך נכונה, ומעבר לזה ממליץ לך להשקיע גם את הכסף שנשאר לך, ובכך לייצר הכנסה נוספת בהמשך”.

ברצוני לקחת הלוואה בריבית נמוכה על מנת להשקיע באפיק ההשקעה המתפתח של הלוואות חברתיות. איך אוכל לדעת אם מדובר בצעד נכון כלכלית עבורי? 

“במרוצת השנים התרגלנו שבשביל לקבל הלוואה עלינו לפנות לבנק או לחברת האשראי. בתקופה האחרונה צמחה לה הזדמנות נוספת: הלוואות חברתיות. כתפיסה, מדובר בהלוואות מאוד סולידיות בעלות סיכונים נמוכים. אתרי ההלוואות מתנהגים כמו בנק – בודקים את מבקש ההלוואה, ומבקשים ממנו את כל האישורים. במידה ומבקש ההלוואה הוא בסדר גמור ואין לו חשבונות מוגבלים, הוא זכאי לקבל דירוג אשראי, ובהמשך אף זוכה לקבל את ההלוואה. מאיפה אתרי ההלוואות החברתיות מקבלים את הכסף? הם משתמשים בשירותיהם של משקיעים. למי שמלווה את הכסף התהליך לא משנה, כל עוד הוא זוכה לקבל את הכסף שלו בחזרה. לצורך העניין, אם אני רוצה להשקיע 20 אלף שקלים באתר, לא לוקחים את הכסף שלי ונותנים אותו לאדם אחד אלא מחלקים אותו בין האנשים שלווים את הכסף, ואז הפיזור כל כך גדול שאין שום סיכון כלכלי. הרי ממה הבנקים בישראל עושים את הכסף שלהם? הם יודעים לקחת כסף בזול, להשקיע אותו, ולהרוויח כסף. אני לא רואה שום בעיה לקחת הלוואה בריבית נמוכה, ולהשקיע אותה בהלוואות חברתיות. החיים שלנו בנויים מניהול סיכונים וסיכויים, ומהניסיון שלי אני יודע שהלוואות חברתיות הן ההשקעות הכי פחות מסוכנות, ויכולות להניב לך רווחים נחמדים לאורך זמן”. 

יש לי משכנתה על הדירה שבה אני מתגורר בשווי מיליון שקלים. באחרונה הצלחתי לחסוך סכום מכובד של 300 אלף שקלים. האם עליי לשלם עם הכסף הזה חלק מהמשכנתה שלי או להשקיע אותו במקום אחר?

“לפי התנאים הקיימים היום במשק, אין טעם ואין היגיון לסגור את המשכנתה עם כסף פנוי. ההמלצה שלי היא שתיקח את הכסף הזה ותשקיע אותו. תוכל לבחור בהשקעות חברתיות, השקעות בבורסה, ואפילו באגרות חוב. אם תבחר בהשקעה נכונה תוכל לייצר מעל לחמישה אחוזי תשואה. סתם בשביל לסבר לך את האוזן אתן לך דוגמה – בתחום קופות הגמל, שזהו תחום השקעה מאוד לא מתוחכם, הצליחו לעשות השנה מעל ל־12 אחוזי תשואה, ולהרוויח סכום לא מבוטל. אני לא אומר שכל שנה זה ככה, אבל לאורך זמן ומהניסיון האישי שלי אני יודע שהתשואות נעות בממוצע של כשבעה אחוזים בשנה”. 

אני ורעייתי בני 50. בבעלותנו שתי דירות ללא משכנתה ותיק השקעות. מסיבה לא ברורה אנחנו עדיין לא מצליחים להגיע לתשואות גבוהות כמו שרצינו. איך נצליח לייצר עוד כסף?

“השוק מלא באפשרויות: החל ממסחר בשוק ההון, קרנות נדל”ן, ועד להלוואות חברתיות. חשוב לי לציין שכשאתה פונה לאפיק קרנות נדל”ן אתה לא משקיע בקרן עצמה. זאת אומרת שקרנות הנדל”ן מתווכות בעצם בינך לבין פרויקטים ברחבי העולם, וכשאתה משקיע כסף שמך נרשם בפרויקט, ממש כמו רישום בטאבו של דירה. לא משנה באיזה אפיק תבחר, זה ידרוש ממך לצאת מגבולותיך, לחקור ולהעשיר את הידע שלך לפני שאתה בוחר להשקיע כסף. תבחר להשקיע סכום מסוים ותתחיל, גם אם חלילה לא תצליח לקבל את מה שאתה רוצה בהתחלה גורלך לא יתהפך". 

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM.