אני בת 62, ובסוף חודש ספטמבר חליתי בנגיף קורונה. התסמינים שלי היו די קלים. הייתה לי חולשה, סוג של התקררות, חום גבוה למשך יום או יומיים, וזהו. מאז שהחלמתי אני סובלת מכאבי ראש איומים. האם יש לכך קשר לנגיף?
"יש תסמונת שאנחנו מכנים 'פוסט־קורונה סינדרום', תסמונת שלאחר הקורונה. אנחנו רואים שאנשים שחלו בקורונה, אפילו בצורה הקלה ביותר, מתמודדים עם כל מיני תופעות כמו כאבי פרקים, כאבי שרירים, כאבי ראש, חולשות מאוד קשות, מצבי רוח ירודים, נשירת שיער, ירידה בתפקוד מערכת החיסון. קורונה היא לא מחלה כמו שפעת, היא משאירה אחריה סימפטומים, וגם כשהיא עוברת, אתה עדיין לא תמיד מרגיש בריא. בו זמנית חשוב לי להדגיש שמותר לאישה בת 62 שאולי מתמודדת עם שינויים בעמוד השדרה וגורמי סיכון כאלה ואחרים - לסבול גם מכאב ראש. זה לא בהכרח קשור לקורונה. אם הכאב ממשיך, אני ממליץ לך לפנות לרופא המשפחה שיפנה אותך לטיפול המתאים".

מה דעתך על חיסון הקורונה שיגיע לישראל ממש בקרוב?
"כולם צוהלים 'יש לנו חיסון', אבל איך אומרים בעברית? תרגיעו. החיסון אומנם בדרך, אבל אנחנו לא יכולים לדעת עליו הרבה. כרגע, הוא נמצא יעיל בכ־90%, וזה יפה, אבל הוא נוסה על מספר קטן של נבדקים, והוא עדיין לא אושר על ידי ה־FDA. עד שזה יקרה והוא יגיע לארץ, ייקחו כמה חודשים. בנוסף, חשוב מאוד שנזכור שהבדיקות נעשו על אנשים בריאים, ואנחנו עדיין לא יודעים איך יגיבו לחיסון אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה, גורמי סיכון  וילדים. מעבר לזה, כרגע, אנחנו גם לא יודעים לכמה זמן הוא מחסן. זאת אומרת, האם הוא אפקטיבי לשלושה חודשים, שישה חודשים או שלוש שנים. אחת הבעיות שאותי מטרידה היא: האם יחייבו או לא יחייבו את האנשים לקבל חיסון, ופה יש בעיה. מצד אחד אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, וזכותו של אדם להחליט אם הוא מקבל חיסון או לא. מצד שני, מדובר במחלה לא פשוטה שהורגת אנשים. אני הייתי אומר שזכותו של כל אדם להחליט אם הוא רוצה לקבל חיסון או לא, אבל אם אדם מחליט בהכרה צלולה שלא לקבל חיסון, הוא צריך להצהיר שאם חס וחלילה הוא יזדקק לטיפול, זה יהיה על חשבונו".

אני בת 79, סובלת מדיכאון ונמצאת בטיפולים. היו לי ארבעה אירועי דיכאון במהלך החיים. אחרי כמה שנות טיפול אמרו לי שיש לי דיכאון עמיד וניסו עליי כל מיני הרכבים של תרופות. זה לא היה קל, אבל יצאתי מזה. כרגע, כנראה בשל המצב והנטייה שלי, אני שוב באירוע של דיכאון. אני אובדת עצות, אני מרגישה רע. מה דעתך?
"כשאדם נמצא בדיכאון, הוא לא רואה את האור בקצה המנהרה. הפסיכיאטר שמטפל בו רואה את האור. כשהיית בדיכאונות הקודמים לא ראית, אבל יצאת מזה. חלק מהמחלה הוא לא להאמין שיוצאים ממנה, אבל לפי ניסיון העבר, יצאת ממנה. כך שאם יצאת בעבר מהמחלה, אין שום סיבה שלא תצאי ממנה שוב. כשמדובר בדיכאון עמיד תמיד צריך לחשוב על טיפול בנזעי חשמל. בנוסף, ישנם טיפולים בשדות אלקטרו־מגנטיים, ולמקרים עמידים במיוחד ישנה תרופה ותיקה שיכולה לעזור בשם 'נרדיל'. הבעיה היא שיש מזונות מסוימים שאסור לאכול איתה, ויש תרופות מסוימות שאסור ליטול כשנוטלים אותה".  

אני בת 74, ולפני כשנה עברתי היפוך קצב הלב. כשהשתחררתי הרופאים דרשו שאטול כדור בשם קומדין. הכדור הזה גורם לי לדימומים קשים בחניכיים, ואני מאוד סובלת מהשימוש בו. האם יש אלטרנטיבה?
"בוודאי. קיימת תרופה שמבצעת את אותו האפקט של הקומדין רק בלי לסבול מתופעות הלוואי שלו, ושמה פרדקסה. יתרון נוסף של התרופה הזו לעומת הקומדין הוא שבעת נטילת הקומדין חשוב לעבור אחת לכמה שבועות בדיקת INR שבודקת את רמת הקרישיות בדם, ומושפעת מאוד מכמות המאכלים הירוקים שאת צורכת ורמת ויטמין k  בגוף. בשימוש בפרדקסה אין צורך לעשות זאת. בנוסף, אני מציע שתפני לרופא פה ולסת שיבחן את מצב החניכיים שלך, ועם האבחנה שלו תפני לרופא שלך שיחליט מהו הטיפול הטוב ביותר עבורך".