תשעה קבין של “שפע עניין לציבור” ירדו לעולם בשנת 2015. ואת כולם קיבלה משפחת קרדשיאן, כנראה משפחת המלוכה האמיתית של השנים האחרונות. כבר זמן מה שיש באוויר שמועות סביב זהותו המגדרית של פטריארך המשפחה, הלורד ברוס ג’נר, והשבוע, בראיון חושפני ומרטיט לדיאן סויר, חשף האב את האמת. אכן הייתה זו כריס ג’נר, אשתו לשעבר, שלבשה מאז ומתמיד את המכנסיים בבית, שכן הוא עצמו היה בכלל בקטע של שמלות.



ג’נר האב עשה את המהלך הפומבי בתקופה שנראית כנקודת שיא בכל הנוגע לזהות מגדרית בכותרות העיתונות הצהובה ועיתונות האופנה. ממש כמה ימים לפני הצעד האמיץ של ג’נר, התפרסמה הפקת אופנה מרגשת למדי של השחקנית לברן קוקס, כוכבת התוכנית “כתום זה השחור החדש” – תוכניתה הנחשבת של רשת נטפליקס, שחוזרת לשידור בחודש יוני הקרוב. קוקס הייתה האישה הטרנסג’נדרית הראשונה שהצטלמה בעירום למגזין Allure. המהלך, כצפוי, עורר לא מעט רעש והתרגשות.




ברוס ג'נר. צילום: צילום מסך


בנוסף, השבוע נודע כי הדוגמנית אנדריי פאז’יק, שעברה ניתוח לשינוי מין במהלך השנה שעברה ושינתה באופן רשמי את שמה לאנדראה פאז’יק, קטפה קמפיין נחשק לחברת הקוסמטיקה הפופולרית “מייק אפ פור אבר”. כבר דנו במדור זה לא מעט בכך שלאחרונה חברות הקוסמטיקה מגלות גמישות מפתיעה בכל הנוגע להעסקת פרזנטורים (החל בכהות עור כמו לופיטה ניונגו ועד הלן מירן שעברה כבר את גיל 60). אין ספק שהעסקת דוגמנית שנולדה גבר היא נדבך נוסף בפתיחת התעשייה ותרבות היופי לאורחות חיים שונים ומגוונים יותר. אגב, עוד לפני פאז’יק, הייתה זו הדוגמנית הברזילאית שנולדה במין זכר – ליה T – שתפסה את הכותרות כאשר קטפה בשנה שעברה קמפיין לחברת מוצרי שיער (היא הייתה למעשה הטרנסג’נדרית הראשונה שקטפה קמפיין יופי, אם לא מחשיבים את שיתופי הפעולה של רופול עם חברת MAC).



פאז’יק רשמה הישג נוסף כאשר הצטלמה להפקת אופנה בת ארבעה עמודים של הצלם פטריק דמרשלייה, בגיליון חודש מאי החדש של “ווג” האמריקאי. אגב, בהתאם לטרנד הנוכחי, הגיליון כולל חלק נרחב שמוקדש לטרנסג’נדרים ולמה שהם מכנים “טרנס אמריקה – החזית הבאה בפוליטיקה המגדרית”. גם ישראל מודעת לטרנד השיק המגדרי הנוכחי. אחד הדוגמנים החמים ביותר שמהדסים על המסלול בשנתיים האחרונות הוא הדוגמן המקומי סתיו סטרשקו, שהספיק להצטלם לקמפיינים בארץ ובחו”ל ואף לצעוד בתצוגות של מותגים נחשקים דוגמת DKNY.




מייצג את המראה הנשי שהפך לפופולרי. סתיו סטרשקו. צילום: צילום מסך


אין ספק שזו משימה מורכבת למדי עבור אנשי השיווק של חברות האופנה שמעסיקות את הדוגמניות הטרנסג’נדריות. שהרי מצד אחד, זה בהחלט אתגר להשתמש בדוגמנית שנולדה כגבר כדי למכור לנשים מוצר שיגרום להן להרגיש נחשקות ו”נשיות” יותר. אבל מצד אחר, נדמה שבשנים האחרונות, לחלוטין במפתיע, אלו דווקא הטרנסג’נדריות והדראג קווינס שהפכו להיות אלו שמייצגות את הנשיות ה”נכונה”. המראה הנשי העשוי, מהזן שמתקשר לא פעם לטרנסג’נדריות או לדראג קווינס, הפך להיות פופולרי ביותר, בעיקר בכל הנוגע לאיפור ולאטיטיוד. אושיות דוגמת ניקי מינאז’, ליידי גאגא ואפילו קים קרדשיאן מושפעות מאוד ממראות האיפור של מלכות דראג, המתמחות בלוק שהוא למעשה פרפורמנס של אישה.



הנשים הצעירות של היום נחשפות לשפע ייצוגים של טרנסג’נדריות גם בתוכניות הטלוויזיה והריאליטי. כתוצאה מכך, הן מתחברות אליהן ואל האנרגיה שלהן – לפחות כפי שהיא מוצגת על המסך. שכן ללא ספק הדימוי הציבורי שהתקשורת העניקה לקהילת הטרנסג’נדריות הוא מסוים ומגמתי למדי – קהילה הוללת, צבעונית, מופלאה ומעצימת נשים – בהחלט דימוי שניתן לתעל לצרכים מסחריים של חברות שרוצות למכור מוצרים לנשים. אלה הנמנים עם קהילת ההומוסקסואלים בכלל, והטרנסג’נדריות בפרט, מוצגים בתרבות הפופולרית כמעין “אחיות גדולות”, מהסוג שנותן לנו טיפים לאיפור נכון בערוץ היוטיוב שלהן או אפילו מגיע לבדר אותנו במסיבות הרווקות שלנו.



בעונה החדשה של “מינדי” יש סצנה מופלאה שבה לברן קוקס מלמדת את מינדי איך להרגיש נחשקת ונשית בתקופת ההריון. קוקס כמובן לא תוכל לחוות הריון בעצמה, אבל זה היה כמעט טבעי שהיא תבהיר למינדי איך בדיוק היא אמורה להתנהג ולהרגיש.


אין ספק, עם מטען תרבותי עכשווי שזועק כולו “אני החברה הכי טובה שלך”, הבחירה בטרנסג’נדריות לתפקיד פרזנטוריות למותגי נשים היא לא שנויה במחלוקת – היא כמעט מובנת מאליה.