הישגים ישראלים בתחומי בטחון, מדע וטכנולוגיה תמיד כיכבו בכותרות הבינלאומיות. כבודם של אלה במקומם מונח, אך עם הזמן התרגלנו שישראל היא מעצמת ייצוא ביטחוני, היי טק ועוד. לשמחתנו התופעה התרחבה גם לתחומים אחרים, כמו למשל תחום האופנה, עת יותר ויותר מעצבי אופנה מישראל נעצו דגל קטן בבירות האופנה שעל המפה העולמית, התחילו להלביש כוכבות, לשתף פעולה עם אתרי האופנה והלייף סטייל הפופולריים ברשת וייצגו גאווה ישראלית מסוג חדש, זוהר ונוצץ – עם כל הכבוד לתערוכות נשק וכנסי היי טק.

מעצבת האופנה סבינה מוסייב היא אחת מהם, חלוצה בתחום האופנה הישראלי, בזיהוי טרנדים, בייצוא ומכירת בגדי המותג שלה באתרים בינלאומיים כמו Asos, Revolve, Antropology. מוסייב היא זוכת תואר "מעצבת האופנה האורבנית" לשנת 2019 של מגזין "את" ואחת כזו שמלבישה סלבס היא מלאכה יום-יומית עבורה. על לקוחותיה נמנות, בין היתר: ירדן הראל, מורן אטיאס, דנה זרמון, שלמור שטרוזמן (מנחת "ערב טוב עם גיא פינס") ועוד יפות ונכונות, כיאה למותג.

הקורונה גרמה לעולם להשתנות, יש שיגידו אף להתהפך: ויקטוריה סיקרט הכריזו על פשיטת רגל, זארה סגרה 1,200 חנויות ברחבי העולם. שאנל, הרמס ורולקס עצרו את פס הייצור. נייקי מתכוננת לסבב שני של קיצוץ בכוח אדם, מייסד Airbnb אמר שעקב המגפה נהרסו בתוך חודש וחצי, 12 שנות מאמץ ועבודה קשה, סטארבקס הכריזו על סגירה לאלתר של 400 סניפים והרשימה ממשיכה, אפילו "סירק דה סולי" האגדי נעלם מחיינו. חמישה חודשים של מגיפה עולמית יצרו חובות בלתי נמנעים ועשרות אלפי חברות בכל התחומים פשטו רגל. אז אם החברה שבה אתם עובדים עדיין קיימת, מוטב שתתייחסו אליה יפה,  כי קר שם בחוץ, אפילו בימים הכי חמים של השנה.

כמו כמעט כל עסק בתקופה זו גם המותג "סבינה מוסייב" ספג כמה מהלומות. בשיחה עם סבינה מוסייב, ניסינו להבין איך מתמודדים עם המצב ולשמוע ממנה הערכה על עתיד עולם האופנה בישראל ובעולם.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dana Zarmon | דנה זרמון (@danazarmon) on

ספרי על הקולקציה החדשה, האם לדעתך הקורונה היוותה השראה כלשהי או תהווה בעתיד? האם יש מסר שהיית רוצה להעביר מעתה והלאה במותג?
"אופנה מאז ומתמיד משקפת באופן ישיר תהליכים חברתיים. אומנם הקורונה עצמה לא היוותה השראה ישירה לקולקציות אבל ההשפעה שלה עלינו כצרכניות מורגשת ומשפיעה מאד על תהליכי העיצוב. השאיפה היא להרגיש את הצרכים המשתנים של לקוחות המותג ולתת להן את המענה האופטימלי. אם בשנים האחרונות היה דגש על עיצוב פריטים בולטים במיוחד בעקבות פריחת הרשתות החברתיות שהכתיבה איזשהו רצון לבלוט במראה, הרי שבעקבות התפרצות הקורונה נרצה לתת פריטים שממשיכים לרגש ולבלוט אבל גם צריכים להיות נוחים ונעימים, במיוחד בגלל אופי הבילויים שמשתנה מעט ומקבל דגש ביתי ואינטימי יותר.  הדבר מתכתב באופן ישיר עם ערכי הבסיס של המותג. הקולקציות הן נשיות, רומנטיות וייחודיות, אבל תמיד שמתי דגש על נוחות ונינוחות בפריטים, שכן הדבר תמיד ניכר על הלובשת במראה הסופי".

האם את מרגישה שוני בהכנסות העסק? היו הפסדים משמעותיים?
"בוודאי, חווינו הפסדים משמעותיים מאד. הפעילות בעיקר בארה"ב כמעט קפאה לחלוטין ופגעה בשתי עונות קדימה. גם באירופה ואוסטרליה הפעילות מאד קטנה. אנחנו מתחילים לראות בימים אלה ניסיונות לחזור לשגרה אבל כולם מאד מפחדים ונזהרים, וברור לנו שייקח זמן לחזור לשגרה ולהמשיך לגדול".

מה עושים כשאין הכנסות והכל מתהפך?
"בעלי מאיר מויאל ואני מנהלים את העסק יחד, הפלוס הגדול לשותפות שלנו בימים כאלה הוא שיש לי פרטנר שמוביל ומנהל את המערך בתוך הים הסוער הזה בקור רוח והרבה כשרון, אבל אין צל של ספק שלהיות שניים שתלויים במקור פרנסה אחד זה מאתגר.

אנחנו עושים כל מה שאפשר על מנת לשמור על המותג ועל הצוות שלנו כדי שלכולנו יהיה מחר מקצועי ונמשיך לשגשג כשכל זה יגמר. ללא ספק תקופה כזו גורמת לחשוב הרבה מחוץ לקופסה ומאתגרת אותנו להתייצב מול משימות לא פשוטות. אנחנו מאד משתדלים לשמור על אופטימיות, אמונה והרבה יצירתיות!"

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Yarden Harel shalom (@yardenha) on

איך ממשיכים לפתח מוצרים ורעיונות חדשים מול העובדה שהעולם עשה תפנית חדה של 180 מעלות בכל התחומים? זה לא שם אותך קצת במקום של אי נוחות ואי וודאות לגבי עתיד העסק - ובכלל עתיד תעשיית אופנה כחול לבן?
"בסופו של יום החיים יותר חזקים מהכל והאנושות יודעת להסתגל ולהמשיך לפעול בכל מצב קדימה.
אני מאמינה גדולה שאנחנו גדלים ומתפתחים בצורה הכי משמעותית במקומות שלא קל ולא נוח לנו בהם. לא הייתי בוחרת את האתגר הזה, אבל הוא כאן. יהיו מי שידעו לצמוח ולגדול ממנו, אני מאד מקווה שאנחנו נהיה מאלה שלא יתייאשו וילמדו להשתכלל עם המצב.

אני גם מאמינה מאד במה שאנחנו עושים ובתרומת העשייה לקהל שלנו. לדעתי, אף אחד לעולם לא יפסיק לרצות להתרגש מעצמו מול המראה, להרגיש טוב עם עצמו. יש ימים שאנחנו קמים בבוקר עם עוצמות פנימיות והכל זורם מצוין ויש ימים שבהם כולנו צריכים עזרה חיצונית להרגיש יותר חזקים, מסוגלים, אטרקטיביים בעיניי עצמנו ובעיניי הסובבים אותנו. זו הנקודה בה אנחנו נכנסים לתמונה והערך שאנחנו רוצים להעביר בעת יצירת הפריטים השונים, מגיע ללקוחות שלנו.

בשום שלב בהתפתחות המותג לא סיפק אותי לעשות בגדים שיהיו פשוט יפים. תמיד עשיתי את כל המאמצים שכל פריט שיוצא ממני יהיה בו משהו שמרגש, שמרגיש טוב. אני חושבת שהלקוחות מרגישות את זה, שהאנרגיה שמושקעת עוברת אליהן! וזאת הסיבה שהמותג מושתת על לקוחות חוזרות, הן יודעות שהן יקבלו תמורה שווה להשקעה שלהן. שהפריטים ילוו אותן לאורך זמן ובמגוון אירועים וישדרגו את החוויות בחייהן".

Sabina Musayev  (צילום: Shay Yehazke)
Sabina Musayev (צילום: Shay Yehazke)

האם בעבודתך מול האתרים המובילים בעולם את מרגישה שוני בעבודה והיצירה? מה הם "תסמיני הקורונה" בעולם האופנה הדיגיטלי? מרגיש שדווקא בזמנים כאלו יש בעולם הדיגיטלי אופציה לצמיחה משמעותית.
"אין ספק שהעתיד הצרכני הוא אונליין. אני יותר מתמיד מרגישה את הצורך והאחריות ללמוד את העולם הזה ולשלב את העסק שלנו בעולם הדיגיטלי יותר טוב".

איך צומחים מהקושי? האם מותגי האופנה כחול לבן שגם ככה צריכים הרבה השקעה ותשומת לב של הצרכן במשך כל השנה, יוכלו לצמוח מהמשבר, מה צופן לעתיד של אופנה זו במדינה כל כך קטנה?
"לצערי הרב התעשייה שלנו אכן שברירית ויש עסקים שלא יחזיקו מעמד. אבל בינתיים עוד לא שמעתי על עסק שסגר רק בגלל הקורונה. בעיקר אנשים שהתקשו מאד לפניה, לא החזיקו מעמד במכה הלא מתכוננת הזו. בנוסף, דווקא בארץ בזמנים כאלה, הישראלים מאד יודעים לפרגן ומבינים את החשיבות שבצריכת כחול לבן. באופן כללי עם ישראל הוא עם מלא אמונה שמאד נאחז בשמחות והאירועים הם הלב הכלכלי של כל מקצועות הפנאי... אופנה ביניהם".

תמיד יהיה מי שיגיד שהתעסקות באופנה הוא תחום שולי ודבר שטחי שאין לו משמעות במיוחד בזמן משבר, שיכול להיחשב כמותרות אצל אנשים מסוימים. אבל בעצם הוא מאוד משמעותי וזו תעשיית ענק שלא עוצרת לרגע, מה דעתך על אמירות מהסוג הזה?
"אין ספק שהחשיבות של אופנה היא לא בראש מעייני הרוב בימים אלה. בעוד שהרוב נאבקים בהשלכות הקורונה יש כאלה שנפגעו אנושות כלכלית. אין מקום לדעתי להשוואה בכלל... אבל אסור לשכוח שגם זו תעשייה פעילה במדינה עם כמעט אפס תמיכה ממשלתית בניגוד להרבה תעשיות אחרות והרבה מאד משפחות משתכרות מהעסקים האלה וזקוקות למקומות העבודה".

אומרים שהקורונה הגיעה עמוק גם לבתי האופנה העילית. אלסנדרו מיקלה, המעצב הראשי של גוצ'י הכריז לפני כחודשיים שעקב המצב הנוכחי החליט על הפסקת פסי ייצור קולקציות לפי עונות. מעכשיו והלאה יוצגו בתצוגות אך ורק קולקציות שלא לפי עונה (ולוותר כמובן על חמש תצוגות אופנה קבועות בשנה). מה דעתך על המהלך?
"האמת שנושא העונות ונושא התצוגות גסס כבר הרבה זמן ולדעתי הקורונה רק זירזה תהליכים שכבר התחילו להתבשל לפניה. מה שהיה כבר חלש- נחלש עוד יותר עם בוא המגפה.
בעולם דיגיטלי כל כך, תצוגות פיזיות הן מסורת אקסטרווגנטית מיושנת. בעולם שבו האנושות מתכנסת לתוך הבתים, המשרדים, המסעדות ובקושי חווה את החוץ גם העונות נהיות מעט פחות רלוונטיות".

האם גם לך עלה הרעיון של להוציא ליין מסכות סטייל "סבינה מוסייב"?
"עלה, אפילו כבר ייצרנו כמות מוגבלת של מסיכות מהממות מבדי העונה. אבל באותה התקופה קראתי הרבה על חוסר התועלת של המסיכות ולא הייתי שלמה לעמוד מאחורי מוצר שפחות האמנתי בו. היום אני רואה גם מחקרים שדווקא בעד אז אולי אשנה את דעתי".