ימי הקיץ והחופש הגדול מציעים בדרך כלל שלל הזדמנויות לחוויות מיוחדות. השנה אומנם נגיף הקורונה שם ברקס לתוכניות החופשה בחו"ל, אבל אסור לנו לשכוח שהארץ היפה שלנו מציעה שפע של חוויות המתאימות לכל המשפחה ובעלויות שוות לכל נפש. במסגרת זאת, אתרים רבים, אטרקציות שונות ואתרי רשות הטבע והגנים, התאימו את שעות הפעילות לשעות הקרירות והנעימות יותר של היום - שעות הבוקר המוקדמות והשעות שלאחר השקיעה. תוכלו לחוות חוויות מיוחדות שמטיילים אינם מורגלים בהן.

כל מטייל ומטיילת שחשקה נפשם בקפיצה לגנים ולנופים הפתוחים בשעת בוקר מוקדמת, או אחרי העבודה, או בטיול משפחתי לקראת ערב, כולל בשבת - עכשיו יכולים לעשות זאת. ואם כבר מטיילים, אז למה לא לשלב זאת עם מגוון פעילויות מהנות לכל המשפחה? רק שימו לב, בשל הנחיות משרד הבריאות, האטרקציות והאתרים מחייבים הרשמה מראש לפני כל ביקור.

שקיעה ומוזיקה בארמון

ארמון הורדוס, השוכן בגן הלאומי קיסריה, פותח את שעריו לערב מיוחד של מלוכה. קיסריה מלאה בשרידים של עיר נמל רומית עתיקה, בהם תיאטרון רומי אשר שימש בעבר את תושבי האזור למופעי דרמה וקומדיה וממשיך לארח מופעים, והפך עם הזמן לגביע הקדוש של אומני ישראל. התיאטרון ועוד מגוון של שרידים עתיקים מחכים למבקרים בסיור ערב מיוחד שיכלול מופעי אור, נגנית נבל על רקע השקיעה ונוף עוצר נשימה בארמון השונית המיוחד של המלך הורדוס.

בנוסף לתיאטרון ולשרידי הארמון, בסמוך לחלקה הדרומי של הטיילת ובמקביל לחוף ניצב ההיפודרום של קיסריה, שנבנה בימי הורדוס ושימש לתחרויות אתלטיקה, הצגת חיות פרא, מרוצי סוסים ועוד.

היכן: גן לאומי קיסריה. מתי: ימי חמישי באוגוסט, בשעות 14:00־22:00. מופע האורות יתקיים מדי חצי שעה בין השעות 19:30 עד 21:30. מופע הנבל בשעות 19:00־21:00. סיור מודרך של 30 דקות (בהרשמה) ייצא מהכניסה לתיאטרון ליד הפסלים בשעות 18:00, 19:00, 20:00.
איך מגיעים: מכביש החוף דרך המחלף שליד תחנת הכוח "אורות רבין", ומהכביש הישן כנ"ל או דרך אור עקיבא.

הגן הלאומי קיסריה בשקיעה (צילום: החברה לפיתוח קיסריה)
הגן הלאומי קיסריה בשקיעה (צילום: החברה לפיתוח קיסריה)

הלילות בראש הנקרה

באתר התיירות ראש הנקרה, שצופה אל נופי הים התיכון, אפשר לבקר בנקרות יפהפיות - אחד מפלאי הטבע של ישראל - בירידה תלולה ברכבל. בכמה ימים במהלך אוגוסט (ראו בהמשך) ייפתח האתר לסיורי עששיות ליליים, בשעות שבהן הטבע מתעורר שוב לחיים. הסיור כולל נסיעה ברכבל המואר אל הנקרות וסיור מודרך בתוך הנקרות החשוכות לאור עששיות. בסיור תוכלו לשמוע מעט על ההיסטוריה של המקום ואת הסיפור המרתק על הלילה שבו פוצץ גשר הרכבת.

בכל שבוע יתקיימו שניים־שלושה סיורים בערבים שונים, החל מהשעה 20:00. תאריכי הסיורים הקבועים בחודש אוגוסט: 3, 5, 10, 13, 17, 20, 24 ו־26.

לסיורי העששיות הליליים יש להירשם מראש באתר: rosh-hanikra.com או בטלפון 073-2710100.
מחיר: מבוגר - 54 שקל, ילד (3־18) - 48 שקל.

עששיות בראש הנקרה (צילום: ליאת הלוי כהן)
עששיות בראש הנקרה (צילום: ליאת הלוי כהן)

בין ערביים בציפורי

כבירת הגליל בעברה וכמקום מושבה של הסנהדרין, לציפורי יש מקום מרכזי בהיסטוריה של ארץ ישראל והעם היהודי. בין מוקדי העניין המרכזיים בציפורי, תוכלו למצוא שרידי פסיפס מהתקופה הרומית והביזנטית, שרידי מגורים של הרובע היהודי מתקופת המשנה והתלמוד, מפעל מים תת־קרקעי באורך של יותר מ־200 מטר, שרידי רחובות עתיקים ועוד. כל זה בלי להזכיר את הבוסתנים הגליליים והנוף המדהים של צפון הארץ.
רשות הטבע והגנים מזמינה את הציבור לטייל בציפורי העתיקה גם בשעות בין הערביים. פרויקט חדש במקום מאפשר לסייר בעולמם של היהודים מתקופת המשנה במגוון אמצעים: מיצגים והדמיות חדשניים, הפעלות דינמיות ומרכז למידה אינטראקטיבי.

באוגוסט גן לאומי ציפורי יהיה פתוח מדי יום, בשעות 8:00־19:00, ביום שישי עד שעה 16:00. איך מגיעים: מכביש צומת המוביל – נצרת (כביש מס' 79), בין סימני ק"מ 22־23.

הגן הלאומי ציפורי (צילום: מנו גרינשפן)
הגן הלאומי ציפורי (צילום: מנו גרינשפן)

ערב מאוחר באפולוניה

הגן הלאומי אפולוניה שוכן על מצוק כורכר מצפון להרצליה ופונה אל הים. מעבר לנוף המרהיב במקום, תוכלו למצוא גם שרידים רבים מתקופות שונות בהיסטוריה, החל מווילה רומית, דרך כבשן זכוכית ביזנטי, ועד מבצר צלבני, או חפיר עמוק ודגמים של כלי מצור אשר שימשו ללחימה.
נוסף על הנוף, ההיסטוריה והשבילים, בכל ערב מתקיימת בגן הלאומי פעילות אחרת, שאותה ניתן לשלב כסיום לכל טיול באזור. ימי ראשון חידאפולוניה - טיול עצמאי עם כתב חידה, החושף פינות נסתרות בשטח הגן הלאומי.

ימי שני: פקח צעיר - חוברת הפעלה עצמית הכוללת שאלות ומשימות לצעירים בסיוע ההורים. עם השלמת המשימות יקבלו הילדים תג המסמיך אותם לפקחים צעירים. ימי שלישי אומנות באפולוניה - אומני אפולוניה, המתנדבים באתר, מזמינים להציץ ביצירותיהם ולשמוע פרטים על אודותיהן. בכל יום שלישי יציג אומן אחר את עבודתו. בימי רביעי סיורים מודרכים המותאמים לכל המשפחה ייצאו בשני סבבים, סיור ראשון בשעה 18:00 וסיור שני בשעה 20:00. ימי חמישי: מפגש עם אביר - מדי חצי שעה אפשר לשמוע על סיפורי האבירים בהרצאה דינמית מרתקת עם אביזרים והמחשה ברוח התקופה, ובנוסף, מתנדבי אפולוניה ילמדו אתכם משחק צלבני מיוחד.

מתי: באוגוסט מיום ראשון עד יום חמישי הגן הלאומי יפתח את שעריו בשעה 8:00 ויסגור אותם בשעה 22:00.
הכניסה לגן לכל המאוחר ב־21:00. איך מגיעים: בצומת כפר שמריהו פונים מערבה ונוסעים עד רחוב וינגייט. ברחוב וינגייט פונים ימינה וממשיכים ישר עד לפנייה שמאלה לשער הגן הלאומי.

הגן הלאומי אפולוניה (צילום: אתי נפרין, רשות הטבע והגנים)
הגן הלאומי אפולוניה (צילום: אתי נפרין, רשות הטבע והגנים)

כשחמת טבריה זורחת 

הגן הלאומי חמת טבריה מותח את הפעילות לשעות הערב הנעימות. עד כה ניתן היה להגיע לגן הלאומי במהלך היום ולראות פסיפס מרהיב, בית כנסת קדום מתקופת המשנה, או ליהנות מ־17 מעיינות תרמו־מינרליים חמים הידועים בסגולות המרפאה שלהם, או מהחמאם הטורקי.
בימים אלה רשות הטבע והגנים האריכה את שעות פעילות המקום, וניתן להגיע גם בשעות הערב, ולסיים את היום באופן מרגיע במיוחד. בחמאם הטורקי תוכלו לפענח כתבי חידה, לבקר בבית הכנסת הקדום ולצפות במופע אורקולי מיוחד, המגולל את סיפור בית הכנסת והקהילה היהודית בטבריה. לסיום תמיד אפשר לחזור ולטבול במעיינות של חמת טבריה.

מתי: ימי חמישי באוגוסט בשעות 17:00־20:00 (הפעילות מסתיימת ב־19:00). איך מגיעים: הכניסה לגן מכביש 90, בין סימני ק"מ 412־413.
לילות קרירים בנגב

תצפיות כוכבים רומנטיות, ספארי חיות לילה, סיורי עששיות באתרים קדומים וגלישת חולות בדיונות - כל אלה הם חלק מהפעילויות שיתקיימו במדבר במהלך אוגוסט. במהלך סופי השבוע באתרים ברחבי רמת הנגב, מצפה רמון וירוחם יוצעו פעילויות מסובסדות לכל המשפחה בשעות הערב והלילה. תוכלו למשל להצטרף לסיור ספארי לילה של חיות המדבר הקטנות; לרדת בסנפלינג במצוק מכתש רמון; לערוך טעימות מודרכות של יינות מדבר מקומיים; ליהנות מחוויה זואולוגית במרכז נגב ספארי (הנחשייה) במדרשת בן־גוריון ולצאת לסיורי עששיות במגוון אתרי עתיקות. לצד אלה תתקיים גם "חמשוש בעיירה" - פעילות בנושאי תיירות, תרבות וקולינריה בירוחם.

כמו כן, תיירות הר הנגב נערכת ל"קיץ של כוכבים" - מטר הפרסאידים הגדול שמתקיים מדי שנה, הפעם ב־12־13 באוגוסט. השנה, בעקבות הנחיות משרד הבריאות, יתקיימו תצפיות בכמה מוקדים ובקבוצות קטנות. למשל, בחוות נועם במדבר, חוות צל מדבר, חניון הגבס, רובע דרכי הבשמים, קניון אבן דרך יתקיימו ממוצאי שבת 8.8 ועד יום חמישי 13.8 תצפיות אינטימיות. התצפיות יתקיימו בארבעה מחזורים בני 50 דקות, בשעות 20:30, 21:30, 22:30, ו־23:30. חינם, בהרשמה מראש. לפרטים נוספים: negevtour.co.il.

גם בפארק אגם ירוחם תתקיים פעילות ייחודיות, שבמסגרתה תוכלו לצפות בכוכבים הנופלים דרך טלסקופים מקצועיים, תקבלו הדרכה תחת כיפת שמיים, תשחקו במשחק שמדמה את מודל מערכת השמש ותטיסו רקטות. בנוסף, יתקיימו הפעלות חוץ חווייתיות, אפשר יהיה לשכור אופניים לטיולים במרחב ולצאת לסיורי עקרבים. תתאפשר לינה באגם במתחם החורשה ללא עלות נוספת.

מתי: 13 באוגוסט. מחיר: 40 שקל למשתתף. סיורי העקרבים בתוספת 10 שקלים. בהרשמה מראש: fee.co.il/yrstars2020
לפרטים נוספים: 050-6577747 ,negevtour.co.il.