עכו, נצרת, חיפה. הצפון עשיר בערי תיירות פופולריות, אך בין כל אלה מסתתרות עדיין פניני תיירות שכדאי להכיר. כזאת היא שפרעם, שלהבדיל למשל מהשכנה הרחוקה נצרת, מעולם לא הייתה יעד בולט על מפת הטיולים - מה שהופך אותה לכל כך אטרקטיבית עבור מי שמעוניין להתרחק מההמון, במיוחד בעידן הקורונה - שבו אתרי התיירות בארץ הפכו לפופולריים ביותר. 

שפרעם, שתושביה מוסלמים (60%), נוצרים ודרוזים, טומנת בחובה לא מעט אוצרות תיירותיים, תרבותיים וקולינריים. ובין כל אלה היא מציעה גשר בין התרבויות והדתות, שאותו תוכלו לראות בקלות במהלך סיור של כמה שעות במקום. 

גולת הכותרת של שפרעם, שמחולקת בטבעיות לעיר העתיקה ולעיר החדשה, היא מבצר גדול שהיה לאחד ממצודותיו של דאהר אל־עומאר, אשר הקים בארץ את הממלכה שלו. אל־עומאר ייזכר כמי שהדף את העות'מאנים, ומצודה זו היא זכר לממלכה העצמאית שלו. בעבר המבצר שימש כמקום תרבות, אך כיום הוא עומד מוזנח ושומם. למרות כל זאת הוא אחד המבנים החשובים באזור, וכדאי מאוד לתאם ביקור בו, ולו רק בגלל הנוף הקסום שנגלה ממנו. לתיאום כניסה למבצר – עיסאם: 052־2833119

המבצר (צילום: מיטל שרעבי)
המבצר (צילום: מיטל שרעבי)

אנחנו לא נפרדים מנוכחותו של דאהר אל־עומאר גם לאחר עזיבת המצודה, כי במרחק קצר ממנה תמצאו את המסגד המלכותי שבו הוא נהג להתפלל. בניגוד למצודה, המסגד שופץ לחלוטין תוך כדי הקפדה על שמירת סימני ההיכר המקוריים שלו, כיפת המסגד והמגדל (מינארט) שצמוד לו. 

צעדים ספורים מהמסגד אפשר לפגוש דת נוספת, בכנסיית פטרוס ופאולוס היפהפייה. כנסייה יוונית קתולית, שידועה בזכות קיר הפסיפס המרהיב שלה. הכנסייה נבנתה בשנת 1904 על יסודות של כנסייה קטנה שהייתה במקום ונבנתה בשנת 1723. זוהי הכנסייה הגדולה בעיר. לא רחוק ממנה נמצא בית הכנסת העתיק של שפרעם. 

כנסיית פטרוס ופאולוס (צילום: מיטל שרעבי)
כנסיית פטרוס ופאולוס (צילום: מיטל שרעבי)

בשפרעם אומנם לא גרים כיום יהודים, אך חיו פה לא מעט יהודים לאורך ההיסטוריה. כראיה לכך עומד עד היום בית כנסת "מחנה שכינה", שנבנה במאה ה־17 על חורבות של בית כנסת עתיק. בשפרעם חייתה בתקופת בית שני קהילה יהודית ענפה, והיא אף הוזכרה כאחד היעדים שבהם ישבה הסנהדרין. במאה ה־18 חזרו היהודים אל שפרעם בהזמנתו של דאהר אל־עומאר. אל המקום הגיע גם הרב חיים אבולעפיה השני, אשר דאג לשפץ עם תלמידיו את בית הכנסת העזוב. למעשה, רק בעשורים הראשונים של המאה ה־20 עזבו אחרוני היהודים את שפרעם. היהודי האחרון שעזב, בשנת 1926, השאיר את המפתחות לבית הכנסת אצל בני משפחת ג'עפרי, שגרה מול בית הכנסת. בני המשפחה המוסלמית מחזיקים עד היום במפתח ודואגים לפתוח את המבנה למבקרים. 

בית הכנסת (צילום: מיטל שרעבי)
בית הכנסת (צילום: מיטל שרעבי)

המסגד, הכנסייה ובית הכנסת ממוקמים בשביל הדתות של העיר. השביל, שלאורכו יש שילוט והסברים, מסתיים באלח'לוה, בית תפילה השייך לבני הדת הדרוזית. אלח'לוה נבנה לפני כ־500 שנים, והוא מהמבנים העתיקים בשפרעם. בית התפילה הזה פעיל גם כיום, ומאוד קשה להיכנס אליו לצרכים תיירותיים, ולכן יש סיכוי שתיאלצו להסתפק במבט עליו מבחוץ.

שביל הדתות (צילום: מיטל שרעבי)
שביל הדתות (צילום: מיטל שרעבי)

אחרי סיור בשביל הדתות לא כדאי לפספס כמה מהמוסדות הקולינריים של שפרעם, כמו "גלידה שפרעם". הגלידרייה הוותיקה הוקמה על ידי משפחת זייתון. את המתכון הראשון, שעוד הוכן בבית המשפחה, יצרה הסבתא בשנת 1939. כיום כבר ניתן לראות את הדור השלישי שעומד בחזית הגלידרייה. תוכלו לטעום שם שלושה טעמים של גלידת המסטיקה (שרף עץ אלה) המקורית: וניל, פיסטוק ולימון. לצדם יש שלל קינוחים שמבוססים על הגלידה, כמו גלידת כנאפה וגלידת קאטייף שלא כדאי לפספס. 
ג'בור יוסף ג'בור 42, שפרעם. טלפון: 9865731־04

גלידת מסטיקה ב
גלידת מסטיקה ב

עוד חוויה מתוקה ואותנטית מחכה לכם בממתקי וליד חסן, חנות שנמצאת בהמשך הרחוב. בחנות הקטנה יוצרים באדיקות ובעבודת יד כנאפה חמה, בקלאווה ושאר מתוקים בסגנון מזרחי. אי אפשר להתעלם מריחות הסוכר שמקבלים את העוברים והשבים ומקבלת הפנים החמה. הקינוחים והמתוקים נעשים במקום, והטריות ניכרת בכל מאפה. הכנאפה של וליד חסן מוכרת בכל האזור, והיא אכן נפלאה, אך עוד יותר מושכים ממנה הם ממתקי הפיסטוק הירקרקים והטעימים. 
ממתקי וליד חסן - ג'בור יוסף ג'בור. טלפון: 9865731־04

ממתקי פיסטוק ב''ממתקי וליד חסן'' (צילום: מיטל שרעבי)
ממתקי פיסטוק ב''ממתקי וליד חסן'' (צילום: מיטל שרעבי)

כדי לאזן את כל הסוכר תוכלו לעצור בקפה "נח'לה", ולהצטייד בקפה שחור טרי. שפרעם ידועה בקפה האיכותי שלה, ולמעשה היא מוכרת בעיקר בזכות קפה נח'לה (אדום) ואל־נח'לה (ירוק), שהמכורים לקפה לא מפסיקים להתווכח על השאלה מי מהם טעים יותר. שניהם, האדום והירוק, מותגים ממשיכים של אותה משפחה ערבית מהגליל, אשר התפצלה וכיום כל חלק מהמשפחה מחזיק במותג משלו. חנות המפעל של נח'לה האדום נמצאת על הרחוב הראשי, ואם אתם אוהבים קפה שחור - לא כדאי לפספס את הביקור בה. תוכלו לטעום קפה חם ולהצטייד בקפה במשקל הביתה. 
רח' ג'בור יוסף ג'בור, שפרעם

קפה נח'לה (צילום: מיטל שרעבי,מיטל שרעבי, עמרי אילת, דודי לזר, עדי פרץ, באדיבות אוצרות הגליל)
קפה נח'לה (צילום: מיטל שרעבי,מיטל שרעבי, עמרי אילת, דודי לזר, עדי פרץ, באדיבות אוצרות הגליל)

לא עוזבים את האזור בלי להכיר את השחקן החדש שנכנס לאחרונה לתחרות על בטנם של תושבי אזור עמק יזרעאל, הקריות והמטיילים בדרך - מסעדת "הקצב". המסעדה החדשה יושבת בצומת עדי־שפרעם, והיא מתמחה בהמבורגרים טריים, נתחי בשר מובחרים, טורטיות ממולאות, ואפילו ארוחות בוקר וקפה משובח. בקיצור, מקום מעולה לעצור בו בדרך.

מסעדת ''הקצב'' (צילום: מיטל שרעבי)
מסעדת ''הקצב'' (צילום: מיטל שרעבי)

הייחודיות של מסעדת "הקצב" היא ללא ספק בטיב הבשר המוגש בה, הן בהמבורגר והן בנתחי הבשר. כדי להבין מדוע הבשר שלהם כל כך טעים צריך להכיר קצת את הרקע של הבעלים. המסעדה היא חלק מהעסקים של האני ווהיב וחוסיין גדיר, שני חברים שהכירו זה את זה בצבא וסיימו לפני כשלוש שנים שירות צבאי כמפקדי פלוגה. השניים החליטו לפתוח קצבייה בביר אל־מכסור. לפני כחודשיים הגיעו למסקנה שהם רוצים להתרחב והחליטו לפתוח מקום שבו יוכלו לפנק את תושבי האזור והמטיילים. למעשה המסעדה החדשה היא בגדר הגשמת חלום משותף, והם נהנים מכך שהבשר שמוגש במסעדה מגיע ישירות מהקצבייה שלהם מדי בוקר. מי שייכנס למתחם המסעדה ייהנה מעיצוב מוקפד ועדכני ומשירות אישי וחם. 
צומת עדי־שפרעם. טלפון: 04־6417577