אין ספק שבקיץ האחרון התרחש דבר שלא קרה בקיצים רבים לפניו: הישראלים בבית. אולי בפעם הראשונה מאז פתיחת השמיים והמראת תרבות הלואו קוסט, כמעט אי אפשר למצוא מקום בשום צימר או בית מלון בישראל. לפני כמה חודשים הספידו את התיירות, אולם עתה נדמה שהישראלים מצביעים ברגליים, למרות המחירים הגבוהים. גם משפחות שאינן יכולות לממן את מחירי החופשות הגבוהים, או משפחות עם ילדים שרוצות בכל זאת לצאת ולהתאוורר אחרי חצי שנה קשה, מוצאות את עצמן מחפשות אלטרנטיבות שלא עלו על הפרק עד עתה.

"אנחנו רואים מגמה גדולה של חיפושי טיולים ונופשים מסוג אחר", אומר איתמר ברק, מנהל התוכן של אתר "טיולי" מבית למטייל, "משפחות עם ילדים הבינו שהן לא יכולות להישאר בבית, וגם כאלה שלא היו נוהגים לטייל בטבע או לצרוך את תרבות הקמפינג, החלו לעשות זאת. אנחנו רואים התעניינות גדולה מאוד בכל מיני חאנים לאירוח, בטיולים הקשורים למים, בקמפינג בכל מיני צורות ובכל מיני דרגות אירוח. לא חייבים לישון באוהל שדה, אפשר לעשות זאת גם ברמה של חמישה כוכבים, עם מאהלים ממוזגים ואין־ספור אפשרויות שצמחו בגלל הביקוש הרב. החרמון, למשל, הפך להיות אתר אטרקטיבי גם בקיץ וכן מקומות עם מים לרחצה בסביבות הירדן. צריך להביא בחשבון שעונת הטיולים הקלאסית היא כלל לא בקיץ, מכיוון שחם מדי. זה הקיץ הראשון שאנחנו רואים עומס כזה".

איתמר ברק, סמנכ''ל אתר ''למטייל'' (צילום: איתמר ברק)
איתמר ברק, סמנכ''ל אתר ''למטייל'' (צילום: איתמר ברק)

אומנם תחום התיירות הנכנסת ספג מכה אנושה בחודשים האחרונים, אך לפחות חלק מבעלי האטרקציות שנפגעו באביב מדווחים על התאוששות ניכרת בענף בזכות הקיץ, גם אם אצל חלקם זה לא מספיק כדי לכסות על הנזקים שנגרמו מהסגר. "הצפי הוא שההתאוששות תימשך גם בחודשים הקרובים", אומר ברק, "היה קיץ מוצלח מאוד, עם עלייה גדולה בביקוש, וצריך להביא בחשבון שזה גם בשל העובדה שהרבה יותר אנשים נופשים בארץ, אנשים שבדרך כלל לא השקיעו בכך מחשבה או כיוון, בייחוד משפחות עם ילדים שמחפשות כל הזמן אטרקציות. מבחינת ביקוש במלונות ובצימרים, מדובר על כמעט אפס מקום פנוי, גם לתקופת החגים הקרבה".

למרות העלייה הדרמטית בביקוש בקיץ, צריך להזכיר שהיקף הפגיעה בענף התיירות הוא כ־75.4 מיליארד שקל מתיירות נכנסת וכ־25.3 מיליארד שקל מתיירות פנים, ועל כן משרד התיירות צפוי להמשיך ולעודד את הישראלים לנפוש בארץ ולשקם את הענף הקורס. ארגון התיירות העולמי דיווח על הפסדים של 40% ברווחים ביחס לשנה שעברה. בהתבסס על משברים גלובליים קודמים, הוכח כבר בעבר שהראשונים להתאושש הם הענפים המקומיים. כך שגם אם יפתחו שוב את השמיים, סביר להניח שהישראלים לא ימהרו לנהור לנופשונים בחו"ל ויעדיפו את הקרבה לבית.

נופשים בכנרת בימי הקורונה (צילום:  יחידת פיקוח ואכיפה רשות הכנרת)
נופשים בכנרת בימי הקורונה (צילום: יחידת פיקוח ואכיפה רשות הכנרת)

גם ההעדפות של הטייל הישראלי הממוצע השתנו. אם בעבר  היו אלה רק ארוחת הבוקר הגדולה והאטרקציות הכלולות במחירי הנופש שעשו את זה לציבור רוכשי החבילות, הפעם אנשים יתייחסו להיגיינה, לניקיון, להנחיות הנהוגות במקום, לחיטוי המקומות הציבוריים, למעבר מבופה להגשה ועוד. ייתכן שתהיה העדפה לשטחים פתוחים, למקומות נופש שבנויים בצורה לא סטנדרטית, וכמובן אי אפשר להתעלם מהאטרקציות לילדים, ממדריכים בשטח ומכל מה שייתן קצת שקט להורים בזמן החופשה.

לכל מי שמעדיף להישאר בחום הזה במזגן ובכל זאת חושש, ברק מזכיר את הנחיות התו הסגול לכל האטרקציות ומרגיע את המשפחות שחוששות מלהיות במקומות סגורים: "אנחנו רואים שאנשים נוטים לחפש טיולים בחוץ וקצת חוששים ממקומות ממוזגים וסגורים ונמנעים מהם. צריך לזכור שיש הקפדה יתרה על התו הסגול ושברוב המקומות עשו הכל כדי לאפשר נוחות מרבית. רק חשוב לרכוש כרטיסים מראש כדי לתאם את הגעתכם ולעמוד בהנחיות".

מלון דן אילת  (צילום: אורי אקרמן)
מלון דן אילת (צילום: אורי אקרמן)

רשת מלונות "דן"

"בקיץ הזה, ובחודשים האחרונים, יותר מכל תקופה אחרת אי פעם, 'דן', כמותג מוביל בתחומו, היה חייב לייצר תוכן עשיר ללקוחות וערכים שמשפחות שהיו רגילות לטוס לחו"ל ואינן יכולות לעשות זאת עתה, יעדיפו את בתי המלון של הרשת כאופציה המועדפת עליהם בעידן הקורונה", אומרת טלי קידר, סמנכ"לית שיווק ודיגיטל במלונות "דן". "לפני הכל, על מנת שהאורחים שלנו, במיוחד משפחות עם ילדים, ירגישו בטוחים להגיע למלונות 'דן' השקנו את אמנת Stay Safe & Enjoy, בהתאם להנחיות של משרד הבריאות והתו הסגול של בתי המלון, ועשינו את כל ההתאמות הנדרשות כך שמלונות הרשת שפתחנו יהיו האזורים הבטוחים ביותר עבור לקוחותינו.

כמו כן, הבנו שאנחנו חייבים לייצר תוכן עשיר לאורחים, שירגישו במלונות 'דן' את החו"ל בישראל, והצענו ללקוחותינו להיות תיירים בישראל תחת הקמפיין 'VACATIONING', שכלל טיולים, אטרקציות וסיורים קולינריים בחינם בתל אביב, בחיפה, בירושלים ובצפת, פעילות שהתאימה במיוחד למשפחות. יזמנו ברשת פרויקט קולינרי, הגדול ביותר של הקיץ בישראל, שהביא חוויה יוצאת דופן של השפים הגדולים בישראל שחברו לשפים בבתי המלון של הרשת ובישלו איתם יחד ארוחות מיוחדות. בנוסף, במסגרת חודשי הקיץ, מועדוני ה'דנילנד' במלונות הרשת הציעו פעילויות מגוונת לילדים סביב עולמם של גיבורי־העל, עם דגש על פעילות בחוץ במרחב הפתוח, ברוח התקופה".

מטוס ישראייר חדש  (צילום: מוני שפיר)
מטוס ישראייר חדש (צילום: מוני שפיר)

ישראייר

ענף התיירות והתעופה הוא הענף הראשון שנפגע ממשבר הקורונה והוא בין האחרונים להתאושש. ישראייר הנה חברת תיירות עם מטוסים בבעלותה, המשווקת חבילות וטיסות לעשרות יעדים בעולם ובנוסף לטיולים מאורגנים תחת המותג "נתור". לחברה כ־450 עובדים, כאשר לאורך כל תקופת המשבר כ־40% מהם המשיכו לעבוד בחברה. עוד לפני תקופת הקורונה, הגדירה ישראייר את הסלוגן הפנימי שלה כ־made of stars, שמופנה לעובדי החברה במקביל למסר ש"ישראייר זו משפחה".

האווירה המשפחתית ורמת המחויבות הגבוהה של העובדים טרום תקופת הקורונה סייעה לישראייר להמשיך ולתפקד בתקופה המשבר, כלל העובדים נרתמו ו"נכנסו מתחת לאלונקה" - החל בטייסי החברה, שהפחיתו את שכרם ב50%, דרך עובדים שנרתמו למאמץ בדרכים יצירתיות על מנת ליצור ולאפשר לחברה להמשיך ולפעול וכלה במנכ"ל, שהפחית את שכרו משמעותית. מיד עם הוצאת העובדים לחל"ת, הודיעה החברה על "קרן קורונה" לעובדים, אשר תסייע לכל מי שנזקקו לה. לאורך כל התקופה הקרן הופעלה שלוש פעמים. כמו כן, שמרה החברה על קשר עם העובדים בחל"ת, וקיימה הרמות כוסית, מפגשי מדריכים ועוד.

בוקינג (צילום: gettyimages)
בוקינג (צילום: gettyimages)

בוקינג

ענקית התיירות Booking.com שמה לה למטרה לאפשר לכל המטיילים, בכל הגלובוס, לחוות את העולם באופן נוח ופשוט יותר. מאז כניסתה של Booking.com לחיינו, הרבה יותר קל ופשוט להזמין חופשה במגוון עצום של מלונות ומקומות אירוח ברחבי העולם. החברה מציעה את שירותיה ב־44 שפות שונות ומציעה באתרה יותר מ־29 מיליון מקומות אירוח רשומים, הכוללים יותר מ־6.7 מיליון מקומות אירוח מסוג מלונות, בתים, וילות, דירות, צימרים ואתרי לינה ייחודיים נוספים. בשנים האחרונות הוסיפה החברה שירותים נוספים כמו אפשרות להזמין מונית, לרכוש כרטיסים לאטרקציות, לשכור רכב ועוד.

מנגנון חוות הדעת ב־Booking.com, המאפשר רק לאלו ששהו במקום האירוח לכתוב את הרושם שלהם על אתר הלינה, מספק למזמינים תחושת ביטחון טובה יותר בעת הזמנת החופשה. לא משנה לאן תרצו להגיע או מה תרצו לעשות, Booking.com מאפשרת לכל תחום להפוך פשוט יותר ומגבה את כל השירותים הללו בשירות לקוחות הפועל 24/7. וירוס הקורונה, אשר פגע בתחום התיירות בעולם, הביא לביקוש מוגבר בתחום תיירות הפנים, וכעת הנופשים הישראלים נהנים מהמגוון המקומי שהחברה מציעה, בזמן שכולנו מקווים שבקרוב נוכל לחזור ולצפות בכל האופציות העומדות בפנינו לחופשה מפנקת גם בחו"ל.