גורם בכיר במשרד החינוך קיים הערב (שלישי) שיחה עם כתבים, במהלכה התייחס לכמה נושאים, בהם התמודדות מערכת החינוך עם נגיף הקורונה. הגורם הסביר במהלך השיחה כי כבר בחודש יולי הוכנה תכנית שמטרתה לפצל את כל התלמידים עד כיתות י"ב ולאחר תהליך ארוך קיבל הפרויקטור, פרופ' רוני גמזו, החלטה שאת כיתות הגן ואת כיתות א' ו-ב' אין צורך לחלק, כאשר רק היום לקראת הדיון אצל ראש אגף תקציבים קיבלו את בקשת משרד הבריאות לפצל גם אותם.

"משמעות אחת - אתה צריך כסף רב עבור מורים לכיתות א'-ב'. הדבר השני - ברגע שהכיתות מתפצלות אז נגמר המקום בבתי הספר. זה אומר שתלמידי כיתות ה-ו צריכים ללמוד במקום אחר. המקום הזה הוא חטיבות ותיכונים. המשמעות היא שאם התיכונים והחטיבות יחזרו התלמידים יצטרכו ללמוד במשמרת שניה", אמר הגורם.

פרופ' גמזו (צילום: מארק ישראל סלם)
פרופ' גמזו (צילום: מארק ישראל סלם)


עוד הוסיף: "הדבר השני - ברגע שאתה עובר למשמרות אחר הצהריים יש בזה פגיעה בהסכמי שכר ויש לכך משמעויות תקציביות מול ארגוני המורים". במהלך השיחה הסביר כי בפעם הקודמת לקח ארבעה שבועות לגייס והפעם אנחנו מעריכים שזה לא פחות מ-5 שבועות מרגע קבלת הכסף. "בסיטואציה הזו על מנת לשמור על הבריאות אפשר לעשות דבר אחד וזה שתלמידי א-ב ילמדו חצי שבוע. אנחנו ערוכים לכל האפשרויות. אני מצר על זה שההחלטות התקבלו בלוח זמנים כזה אחרי ההחלטות שלנו".

כאמור, במשרד החינוך יציגו בשבוע הבא עמדה בקבינט הקורונה, לפיה ניתן לפתוח את כיתות א'-ב' במשך חמישה ימים בשבוע בעלות של 1.6 מילארד שקלים. בשל העלות הגבוהה, צפויים לשקול בקבינט קיום לימודים במתכונות חלקיות ופתיחה חלקית של השכבות הנמוכות. הזמן המוערך לביצוע ההתאמות - כחמישה שבועות.

יו"ר מרכז השלטון המקומי ביבס הגיב למתווה משרד החינוך ואמר כי "מתווה משרד החינוך מגוחך ולא מותאם לילדי כיתות א' וב'. מדובר בהצעה שתפגע בלמידה שלהם, בשגרה שלהם, בחיי החברה שלהם והיא פשוט בלתי ישימה. אני קורא למשרדי החינוך והבריאות להגיע לפיתרון ההגיוני ביותר לאור נתוני התחלואה שרק פחתו- למידה בכיתות אורגניות תוך הקפדה על ההנחיות. חייבים לשים את התלמידים וההורים בראש סדר העדיפויות ולעשות מה שאפשר כדי להציל את השנה הזאת".