הקומקום התקלקל? הטלוויזיה שבקה חיים? או שסתם החלטתם להתחדש במיקרוגל חדש? סביר להניח שכמו בכל בית בישראל, גם אתם מדי פעם נפרדים ממכשירי חשמל ואלקטרוניקה שאין בהם שימוש, ופשוט זורקים אותם לפח ומחליפים במכשיר חדש. רק בשנה החולפת נזרקו למעלה מ-10 מיליון מכשירים אלקטרוניים בישראל. הפסולת הזאת, אמנם מהווה רק כ-2% מכל כמות הפסולת המוצקה, אבל היא מייצרת כ-70% מסך הרעלים המסוכנים, ביניהם: כספית, עופרת, סלניום, בריליום, קדמיום, בדיל ומעכבי בעירה בחלקי הפלסטיק השונים.

מהי פסולת אלקטרונית?

מכשירי חשמל גדולים (מקררים, תנורים, מזגנים); מכשירי חשמל קטנים (טוסטרים, מגהצים, שואבי אבק, מייבשי שיער וכו'); מכשירי תקשורת (מחשבים, טלפונים סלולריים, טלוויזיות, רדיו); מכשירים אלקטרוניים (מקדחות, מטחנות); שונות (בטריות, נורות, פלורסנטים, צעצועים אלקטרוניים וכו').

החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות (תש"ע 2012), שנחקק בתקופתו של השר גלעד ארדן, קובע הסדרים לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות ובמצברים, בין היתר, באמצעות הטלת אחריות מורחבת על יצרנים ויבואנים למחזר פסולת ציוד וסוללות. מטרת החוק שנכנס לתוקפו במארס 2014, היא לעודד שימוש חוזר בציוד אלקטרוני, לצמצם את כמות הפסולת האלקטרונית ולמנוע הטמנתה, ובכך להקטין את השפעותיה השליליות על הסביבה. 

האחריות ליישומו הוטלה על היבואנים והיצרנים של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה על פי עקרון "המזהם משלם" והם נדרשים לשלם דמי טיפול שנקבעים על ידי תאגיד היישום עימו הם קשורים בהסכם, בהתאם להיקף המכירות ולסוג המוצרים, וכל זאת על מנת לעמוד ביעדי המיחזור שקבע המשרד להגנת הסביבה.

אחד משני תאגידי המיחזור הפועלים בארץ הוא Ecommunity - תאגיד חברתי למיחזור פסולת אלקטרונית, החתום כיום עם 208 יבואנים, המהווים כ- 50% מסך היבואנים אשר משתמשים בשירותי תאגידי מיחזור אלקטרוני במדינת ישראל. 

"התאגיד אחראי על ניהול סקטור מיחזור פסולת אלקטרונית, כדי לוודא שפסולת מסוכנת זו ממוחזרת בצורה נאותה" מסביר יו"ר דירקטוריון התאגיד, יוסי חזאי. "כמו כן, שמנו לנו למטרה להעלות את המודעות הציבורית לנושא מיחזור פסולת אלקטרונית בישראל. בשנתיים האחרונות יש גידול בהיקף המיחזור של פסולת אלקטרונית והוא עומד על כ-60 אלף טון בשנת 2019. שותפים לפעילות האיסוף הם מחזיקי הפסולת – הצרכנים הפרטיים. מתוך כך, אנו עוסקים במגוון רחב של שיתופי פעולה עם הרשויות המקומיות והיבואנים, ביניהם הצבת מתקני איסוף פסולת אלקטרונית ייעודיים ברחבי הערים בישראל".

מכל מיחזור של Ecommunity (צילום: יח''צ)
מכל מיחזור של Ecommunity (צילום: יח''צ)

נתוני איסוף ומיחזור פסולת אלקטרונית מתאגיד אקומיוניטי לשנת 2019:

כ-30,000 יחידות מקררים
כ-120,000 יחידות מכשירי חשמל גדולים: מכונות כביסה ומייבשים, מדיחים ותנורים
כ-75,000 יחידות מזגנים
כ-100,000 יחידות מחשבים 
כ-480,000 יחידות מכשירי חשמל קטנים 

זאת בנוסף ל כ-16,710 טון פסולת שאינה ביתית (עסקים), כ-6,786 טון מכשירי חשמל מרשתות שיווק, כ-255 טון מצברים תעשייתיים וכ-149 טון סוללות מסוגים שונים.

"הציוד האלקטרוני שנאסף עובר מיון קפדני: מחשבים, טלפונים, שעדיין ראויים לשימוש עוברים תהליך "מיחדוש": הם משופצים ומוצעים למכירה בחנות המפעל במחירים חברתיים הנמוכים עד 50%" מסביר חזאי. "שאר הפסולת האלקטרונית עוברת לפירוק ולגריסה, כאשר חלק מהמרכיבים עוברים למפעלים בחו"ל, ומרכיבים אחרים עוברים להתכה ושימוש מחדש כחומר גלם. באמצעות מיחזור המכשירים האלקטרוניים אנו שומרים על הסביבה, האדמה, מי התהום והשתייה והבריאות של כולנו".