ישנן מספר דרכים מוכרות לאשפוז פסיכיאטרי, כאשר אחת מהן היא כאשר המטופל מסכים לאשפוז, חותם על כתב הסכמה ומקבל את הטיפול מרצונו. לעומת זאת, ניתן להביא לאשפוז של אדם בכפייה כאשר הפסיכיאטר המחוזי מוציא ביחס למטופל הוראת אשפוז לתקופה של שבוע ימים.

חשוב לציין כי כבר בשלב שבו המטופל מגיע לאשפוז הוא יכול לבקש לערער על החלטת הפסיכיאטר המחוזי ואילו המחלקה הפסיכיאטרית מחויבת להכניס את המטופל לוועדה פסיכיאטרית בבית החולים המונה שני פסיכיאטרים ויושב ראש ועדה שהינו עורך דין, וכל זאת לא יאוחר מ-5 ימים לאחר האשפוז במחלקה.

לפניה ישירה אל עורכת דין סיגלית ישעיהו, לחץ/י כאן

זכותו של מטופל לקבל ייצוג על ידי עורך דין
במסגרת הזכויות המוקנות למטופל ניתן לציין את זכות הייצוג על ידי עורך דין הן מטעם הסיוע המשפטי והן על ידי עורך דין פרטי. זכות הייצוג הינה זכות יסוד ולצורך מימושה עורך הדין ישמש פה למטופל ויטען את טענותיו המשפטיות לפני הוועדה.

לא פעם הדברים המופיעים בתיק של המטופל או בהוראת האשפוז אינם מדויקים ויש צורך לבחון אותן בעין משפטית ובצורה אחראית. בהקשר זה חשוב להבהיר כי עילות האשפוז מוגדרות בחוק, ובכדי שיהיה אפשר להוציא הוראת אשפוז צריכים להתקיים התנאים והעילות הבאות:

  1. האדם סובל ממחלת נפש, הלכה למעשה גם מצב פסיכוטי מסיבה זו או אחרת הינה מחלה.
  2. האדם מסוכן לעצמו ו/או לאחרים.
  3. יש קשר סיבתי בין המחלה לבין המסוכנות.

אשפוז בכפייה בתקופת הקורונה
בשנה האחרונה כאשר מגפת הקורונה מתפשטת בכל העולם, עלה מספר האשפוזים כאשר מרביתם נעשה בהסכמה, בשל המצב הקשה שנגרם בעקבות חובת הבידוד החברתי וכתוצאה מלחצים שונים הפועלים על בני האדם מבחינה כלכלית ומבחינה חברתית.

בכדי להגן על המטופלים ובריאותם ועל כל הגורמים, חלק מהוועדות מתקיימות בזום בבית החולים, ולעיתים עורכי הדין לא מורשים להיכנס למחלקות. כמובן שעל ידי הסכמת המטופל לייצוג משרדינו יקבל את החומר הרלבנטי מהמזכירה, ילמד את תיק המטופל ויהיה נוכח בוועדה לייצוג הולם בפני הוועדה.

לעיתים מתקבלת הוראה לטיפול מרפאתי כפוי הן במחלקה, או ע"י החלטת הוועדה, או במרפאת החוץ עצמה. משרדנו מגיש ערר על הטיפול הכפוי בפני הוועדה על בסיס עילות ונימוקים שונים המגובים בפסיקה ענפה בתחום, זאת כמובן בכפוף לרצון המטופל. 

סיכום
אין ספק כי אשפוז כפוי פוגע בחירות הפרט, וזאת מתוך שאיפה להגן על אינטרסים שונים כגון שלום הציבור, המטופל או משפחתו. יחד עם זאת, שלילת חירות מכל סוג מצריכה ייצוג משפטי מקצועי והולם שיבדוק את שרשרת האשפוז וישמש הגנה לצד המוחלש שלעיתים זכויותיו נפגעות. במדינת ישראל יש הכרה והבנה מבורכת בדבר החשיבות של קבלת ייצוג משפטי חשוב וללא עלות ע"י משרד המשפטים בתחום. יחד עם זאת, משרדינו הינו משרד פרטי העוסק בתחום ונותן מענה משפטי פרטי לכל מטופל ו/או מטופלת במסגרת הליך זה.

נוסף על כך, לעיתים קיימים אינטרסים מנוגדים כגון הרצון לטפל במטופל מול רצון המטופל שלא להיות מאושפז בכפייה ולקבל את הטיפול בכפייה. לפיכך, נושא זה הוא חשוב ויש לעסוק בו ברגישות ובהבנה רבה. משרדינו בעל ניסיון רב בנושא זה ועושה כל שביכולתו כדי לאזן בין כל האינטרסים המנוגדים בצורה המקצועית ביותר, זאת למען השגת רצון המטופל לשחרורו מהאשפוז.

במסגרת השירות המשפטי למטופל, משרדינו יבדוק את כל שרשרת האשפוז, האם הוראת הפסיכיאטר אינה פגומה, והאם ההוראה ניתנה כדין. משרדנו עוסק בנושא אשפוז בכפייה שנים רבות, בייצוג בוועדה פסיכיאטרית בבתי חולים פסיכיאטרים ובהגשת ערר וערעורים לבית המשפט המחוזי על החלטת הוועדה. כמו כן, משרדינו מייצג בכל הליך האשפוז כאשר הוצאה הוראה ע"י הפסיכיאטר המחוזי, והן בוועדות השונות ובבית המשפט המחוזי. משרדינו מגיע למחלקות, מדבר עם המטופל, מצלם החומר ומגיע לייצג את המטופל בהתאם לצורך.

עורכת דין סיגלית ישעיהו בעלת ניסיון רב בייצוג מאושפזים בכפייה בבתי חולים פסיכיאטרים, בוועדות פסיכיאטריות ובוועדות ערר. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית באשפוז LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.