29 אזעקות הופעלו לאורך גבול הצפון מאז שעות הבוקר (חמישי). ארגון הטרור חיזבאללה קיבל אחריות על 10 שיגורים שנורו משטח לבנון. בצה"ל הודו מוקדם יותר כי כטב"ם של חיזבאללה שוגר אמש לעומק שטח ישראל, ופגע באתר בו ממוקם בלון ההתראה של חיל האוויר "טל שמיים", ליד צומת גולני. כטב"ם נוסף ששוגר לעבר מרחב טבריה יורט. בתגובה לכך, חיל האוויר תקף בלבנון אתר לייצור דיוק רקטות וכלי טיס של חיזבאללה. 

תחקיר קשה בניו יורק טיימס: כך השתלטו "המתנחלים הקיצונים" על ישראל
הפלסטינים טוענים: ה"נכבה" של עזה עברה במספרים את הנכבה של 48

"חיזבאללה מנסה לפגוע בנכסים אסטרטגיים של ישראל", אומר החוקר טל בארי ממכון המחקר "עלמא", לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון. "האתר הצבאי ליד צומת גולני הוא רגיש במיוחד עם מערכות מתקדמות של גילוי והתרעה ומהווה חלק ממערך ההגנה האווירית הישראלי ותורם תמונת מודיעין חיונית להגנת המרחב האווירי.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מבחינת חיזבאללה, פגיעה זו משמעותית מאחר שהיא מאפשרת להם לשבש את גיבוש התמונה המודיעינית של ישראל בכל הנוגע לארגון הטרור. בבלון ההתראה בו ניסו לפגוע, יש מצלמה שמחוברת למערכות שליטה ובקרה חיוניות, שמהן מעבדים ומשדרים נתונים על המתרחש בלבנון. כך שזה מאוד סמלי שהאתר שבו נפגע ׳טל שמיים׳, שתפקידו הוא להתריע מפני תקיפות כטב"מים - נפגע בעצמו מכטב"ם של חיזבאללה. הם רוצים לשבש את יכולותינו מלזהות ולנטרל כטב"מים". 

"חיזבאללה מעצים את ניסיונותיו לעוור את צה"ל ולפגוע באמצעי התצפית השונים של הצבא. על בלון תצפית ישנן מצלמות מכמה זוויות, ולכן אפשר דרכו לראות עד למרחקים גדולים מאוד, ממש את כל דרום לבנון", חושף פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה.

"אני מעריך שבלון התצפית ממוקם עשרות ק"מ מהגבול ולא בקו הקדמי - מאחר שיש לו ערך מודיעיני גדול מאוד, הבלון נותן אינפורמציה ענפה על פעילות ארגון הטרור", אומר ומדגיש את שיטתיות חיזבאללה לפגוע באמצעי התצפית של צה"ל: "גם בהתקפות על הר מירון, חיזבאללה מנסה לפגוע ביחידת הבקרה האווירית - כדי לפגוע בעיניים של חיל האוויר ושל צה"ל. הדבר חשוב לארגון כל כך מאחר שהם מודעים לכך שדרך אמצעים שונים כמו בלוני התצפית ויחידת הבקרה האווירית - הצבא מתרגם את מה שרואה למודיעין - שנותן לצה"ל את האופציה לחסל באופן מדויק את מפקדי חיזבאללה ולדעת היכן הם". 

הכטב"ם ששוגר אמש הוא רק חלק משיטת הפעולה של חיזבאללה במהלך החודשים האחרונים. לאחרונה, אנו עדים לעליה בשימוש בכטב"מים מצד חזבאללה ובעלייה בקטלניות שלהם. במהלך חודש מרץ 2024 התרחשו 24 אירועי חדירה של כטב"מים, באפריל עלה המספר ל-42 אירועים - ובחודש מאי נרשמו עד ה-15 במאי 19 אירועים.

"העלייה בשימוש בכטב"מים על ידי חזבאללה ובקטלניות התקיפות שלהם - מדגימה את הקושי בהתמודדות מול נשק מסוג זה. קשיים ביכולת לגילוי מוקדם, שיטות הפעולה של חזבאללה, אופן הטסת הכטבמי"ם והפקת לקחים רוסית מהמלחמה באוקראינה המיושמת בכטבמי"ם האיראנים בשימוש חזבאללה - הן הסיבות שמציבות אתגר גדול ביירוטם", מסביר החוקר בארי. 

"מהירות טיסה של עד 300 קמ"ש היא אמנם מהירה עבור כטב"ם - אך מדובר במהירות איטית יחסית לנשק תלול מסלול וכלי טיס, ולכן עשויה להקשות את הגילוי על ידי מכ"מים", מסבירים בארי והחוקר בועז שפירא. "גם תנאי השטח ההרריים, מקשים עוד על יכולות הגילוי של המכ"מים הפועלים בגזרה. הקושי הנובע משיטות הפעולה של חיזבאללה בא לידי ביטוי מפעילות חזבאללה לאיתור חולשות במערך ההגנה הישראלי, פריסת אתרי שיגור רבים ומוסווים מוכנים מראש ואופן הטסת הכטב"ם למטרה. על מנת להפוך את תקיפותיו לכמה שיותר יעילות, חיזבאללה בוחן כל העת את מערך הגילוי של ישראל באמצעות שיגור כטב"מים בנתיבים ובפרופילי טיסה שונים על מנת לזהות פרצות וחולשות. לצד זאת נוקט חזבאללה בטקטיקות שנועדו להקשות על זיהוי מוקדם של אתרי שיגור ושל פעילים - וכן לקצר את זמני התקיפה", מסבירים.

"לצורך כך פרס חזבאללה כטב"מים רבים, מוכנים לפעולה, בשטח דרום לבנון הקרוב לגבול והסתיר אותם בעמדות מוכנות בשטחים פתוחים ובתוך השטח הבנוי. הכנה מוקדמת זו חוסכת זמן רב בהכנת הכטב"ם לשיגור - ומקשה מאוד על סיכולו. בנוסף, קרבת אתרי השיגור לגבול מקצרת מאוד את זמני הטיסה ומקשה עוד יותר על מערכות הגילוי והיירוט".

בתוך כך, חשבון ה-X אינטלי טיימס ציין כי בחיזבאללה מדווחים על פגיעה בבלון האסטרטגי של חיל האוויר. הידיים אולי של חיזבאללה, היכולות וההכוונה של איראן. איראן ממשיכה לאתגר את ישראל דרך הזירה הצפונית כאשר המטרות שהיא בוחרת, תכליתן להגן על עצמה ועל כושר התקפותיה. 

יועצים איראניים נמצאים על אדמת לבנון, זה לא סוד. הם באים גם עם יכולות צבאיות.חיסולים ממוקדים אינם רק גודעים זרוע פיגועים אלא מייצרים עוד מודיעין מטרות. צה"ל תוקף בעוצמה.

מעת לעת נביע דעה. בתוך עמנו אנחנו יושבים. ברור שלעתים היא תעורר תגובות בעד ונגד - זה הרעיון. הדעות נשארות לפרק זמן ואז חוזרים לעיסוק המרכזי מיום היווסדו של הבלוג שבמרכזו מודיעין, איראן והחיזבאללה. חיזבאללה לקח אחריות על המל"ט המתאבד שהתפוצץ בסמוך לצומת גולני. כפי שהערכנו היום, הלחימה בין הצדדים כבר לא עוסקת בשליטה על גובה הלהבות אלא על עומק הלהבות וחיזבאללה חצה אותם הלילה.