המבצע של צה"ל ושב"כ בשעות האחרונות בצפון השומרון הוא מבצע דרמטי. המטרה שלו היא לפרק את ניסיונות איראן להקים בבטן הרכה של ישראל תשתית טרור רצחנית שתשמש חלופה למעצמת הטרור שבנתה בעזה, אשר צה"ל משמיד אותה מאז מתקפת ה-7 באוקטובר.

בטהראן לא נחים לרגע. במשך שנים הם בנו, אימנו ומימנו את החמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה. המטרה שלהם הייתה לבנות חגורת טרור סביב ישראל - מצפון חיזבאללה ומליציות שיעיות, ומדרום חמאס ברצועת עזה. התוכנית האיראנית בנויה למלא שני יעדים: הראשון הוא להעביר את צה"ל במלחמת התשה נגד הטרור ובכך לגרוע מישראל יכולות קשב והתעצמות מול איראן. השני הוא ליצור "מוצבים קדמיים" שבעת פקודה תוכל איראן לפעול מהם. ההבנה האיראנית היא ליצור לישראל משוואה: כדי לתקוף את איראן צה"ל צריך לפעול 1500 קילומטרים, בעוד שאיראן נמצאת ממש מאחורי הפינה במרחק של קילומטרים בודדים.

אחרי נפילת החמאס בעזה, באיראן פעלו למלא את שורות טבעת החנק על ישראל והם עסוקים בבניית תשתית טרור באיו"ש, בדגש על צפון השומרון והבקעה. צה"ל ושב"כ זיהו את הפעילות, ובתגובה בוצעו עשרות מבצעי "כיסוח דשא" על ידי פיקוד המרכז והשב"כ בחודשים האחרונים. הפיגוע בתל אביב, שבו היה מעורב מחבל עם מטען נפץ ענק של שמונה קילוגרם, חידד את האתגר.

המבצע הנוכחי, שבו משתתפים צוותי הקרב של חטיבת כפיר וחטיבת מנשה יחד עם כוחות מג"ב, נועד לכרסם באופן משמעותי בהתארגנות הטרור של החמאס והג'יהאד האיסלאמי. צה"ל פועל בהתאם לכוונה מדויקת של שב"כ. כך היה גם שלשום באותו מרחב. במהלך תקיפה אווירית חוסלו חמישה מחבלים שפעלו בחדר מבצעים בנור א-שמס. בין המחבלים שחוסלו היו גבריל גסאן אסמאעיל גבריל, מחבל שהיה מעורב בפעילות טרור במרחב טול כרם וקלקיליה, אשר שוחרר מהכלא במסגרת עסקה בנובמבר 2023; מהנד קרעאוי ומחמד יוסף, שהיו מעורבים בפעילות טרור במרחב נור א-שמס; ועדנאן גאבר, שהיה מעורב בפעילות טרור ופעל בתחום הכנת מטענים שנועדו לפגוע בכוחותינו.

בפעילות חוסלו על פי הפלסטינים עד כה 11 מחבלים. המבצע צפוי להימשך עוד מספר ימים, במהלכם תדרוש יחידת הדוברות לשפה הערבית מאוכלוסיית המקומית להתפנות כדי לאפשר לצה"ל לבצע לחימה אינטנסיבית בתוך שטח בנוי בטול כרם, ג'נין ומחנות הפליטים פרעה ונור א-שמס.

בצה"ל מבינים שבמצב הדברים שנוצר באיו"ש יש צורך בפעולה אינטנסיבית כדי לגדוע את ניסיון איראן לבנות את תשתית טבעת הטרור במרחב.