ישראל תחת מתקפה: מבצע "שומר החומות" נמצא היום (שני) ביומו השמיני. הערב (שני), במקביל למטח רקטות לעבר יישובי הדרום ואשקלון, נשמעה אזעקה במשגב עם שבגליל העליון. מהודעת צה"ל נמסר כי שישה שיגורים בוצעו מלבנון לעבר שטח הארץ, אך לא חצו את גדר הגבול. בתגובה, צה"ל הגיב באש למקורות הירי. מוקדם יותר, שלוש רקטות פגעו בעיר שדרות, בהן אחת בגן ילדים ונוספת על יד מפעל באזור התעשייה. באשדוד זוהתה פגיעה ישירה שהובילה לפציעתם של שלושה בני אדם משברי זכוכיות. מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האסלאמי, חוסאם אבו הרביד, חוסל בתקיפת צה"ל בג'בליה

לכל העדכונים משעות הבוקר של היום השמיני למבצע

עדכונים שוטפים:

00:02: צה"ל הורה לפתוח מקלטים באצבע הגליל.

23:45: דובר צה"ל: "בהמשך להפעלת התרעה במרחב משגב זוהו שישה שיגורים משטח לבנון, שככל הנראה נפלו בשטח לבנון. בתגובה כוחות ארטילריים של צה"ל השיבו באש לעבר מקורות הירי".

23:40: ירי מרגמות בוצע לעבר משגב עם, לפי דיווחים כולן נפלו בשטח לבנון בסמוך לגבול עם ישראל.

23:30: המקלטים הציבוריים במטולה נפתחו בעקבות האזעקה במשגב עם. 

23:15: במקביל למטח הרקטות בדרום, אזעקת צבע אדום נשמעה במשגב עם שבגליל העליון. תושבים דיווחו על הדי פיצוץ במקום, וראש מועצת גליל עליון גיורא זלץ הבהיר כי אין שינוי בהנחיות.

23:15: מטח רקטות לעבר אשקלון ויישובי עוטף עזה.

23:10: הרמטכ"ל אביב כוכבי קיים שיחה עם ראשי הרשויות הדרומיות, עדכן אותם בפעילות צה"ל במבצע "שומר החומות". הוא החמיא לאורך הרוח שלהם באומרו כי "למנהיגות שלכם ולחוסן שהאזרחים מפגינים יש עוצמה רבה״. עוד הוסף כי "חמאס הופתע מהעוצמה, מהשיטות ומההישגים והוא סופג עכשיו מכה קשה מאוד. המבצע יימשך ככל שידרש".

כוכבי וראשי הרשויות (צילום: דובר צה''ל)
כוכבי וראשי הרשויות (צילום: דובר צה''ל)

23:00: אזעקות צבע אדום הופעלו ביישובי עוטף עזה.

22:30: המלך הירדני, עבדאללה השני, אמר כי "צעדיה הפרובוקטיביים של ישראל נגד הפלסטינים הובילו להסלמה הנוכחתית והוסיפו עוד מתח לאזור", כך נכתב בחשבון הטוויטר של הממלכה הערב. עוד הוסיף כי הקהילה הבינלאומית חייבת לשאת באחריותה, לפעול באופן למען הפסקת ההפרות הישראליות בירושלים, ותוקפנותה על עזה".

רקטה נחתה בגן ילדים בשדרות. צילום: כבאות והצלה מחוז דרום

22:00: עיריית שדרות הודיעה כי אין נפגעים בגוף, אך נגרם נזק ברכוש לאחר הירי לעברה. נוסף על כך, הבהירה כי זוהו שלוש פגיעות בעיר, שתיים בתוככי העיר ואחת ליד מפעל באזור התעשייה.

שדרות נפילה נוספת במפעל של אסם . ללא נפגעים. (צילום: לינור אטיאס, איחוד הצלה)
שדרות נפילה נוספת במפעל של אסם . ללא נפגעים. (צילום: לינור אטיאס, איחוד הצלה)

21:50: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר הערכת מצב בקריה: "ההנחיה היא להמשיך ולהכות במטרות הטרור. אנחנו נמשיך לפעול ככל שיידרש כדי להשיב את השקט והביטחון לכל תושבי ישראל״.

21:51:
ארבע רקטות נפלו בשדרות, גן ילדים ריק נפגע פגיעה ישירה. 

זירת נפילת הרקטה בגן ילדים בשדרות (צילום: איחוד הצלה)
זירת נפילת הרקטה בגן ילדים בשדרות (צילום: איחוד הצלה)

21:43: אזעקות צבע אדום נשמעו בשדרות, עוטף עזה ואשקלון.

21:21: שר החוץ גבי אשכנזי שוחח עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן: "על הקהילה הבינלאומית כולה לגנות את החמאס הפועל המשתמש באזרחיו כמגן אנושי ופועל בחסות האוכלוסיה של רצועת עזה. אנו מודים לידידתנו הטובה, ארה"ב, על תמיכתה האיתנה לצידנו".

21:15: מטחים כבדים נורו לעבר יישובי העוטף ונתיבות.

20:50: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי הוא צפוי לשוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהמשך הערב.

20:20: חייל בן 23 נפצע באורח קל-בינוני מירי פצצת מרגמה בעוטף עזה והגיע לבית החולים ברזילי שבאשקלון.

20:10: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ מקיימים התייעצויות ביטחוניות בקריה בתל אביב יחד עם הרמטכ״ל, ראש המל״ל, ראש השב״כ, ראש המוסד ו"הצמרת הביטחונית".

20:00: צה"ל עדכן את פרטיהם של חמישה בכירי חמאס שבתיהם הותקפו בשעות האחרונות:

  • בין בתי המפקדים שהותקפו נמנים ביתו של עז אלדין חדאד, בכיר במטכ״ל הזרוע הצבאית של חמאס וראש הסיוע הקרבי הכלל רצועתי במהלך הסבב האחרון.
  • ביתו של אמג'ד אבו נג'א, מפקד גדוד נוחבה ברצועה, שניהל מביתו לחימה במהלך הסבבים השונים. 
  • ביתו של אברהים מחמד מצטפא כוארע מפקד גדוד דרום חאן יונס, שלקח חלק בפיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל משנת 2008 וכן היה אחראי על הירי הרקטי לעבר ישראל.
  • ביתו של אחמד שמאלי, מפקד גדוד נוחבה בסג'עיה. בביתו קיימת תשתית תקשורת צבאית ותשתית לאכסון אמצעי לחימה. 
  • ביתו של נסים אבו עג'ונה, מפקד גדוד בית לאהיא, שבביתו קיימת תשתית צבאית לניהול לחימה.
תיעוד תקיפת ביתו של עז אלין חדאד, בכיר בזרוע הצבאית בחמאס. צילום: דובר צה"ל

19:20: צבע אדום בעוטף עזה. נכון לשעה 19:00: החל מהשעה 07:00, זוהו כ-190 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. כ-25 שיגורים נפלו בשטח הרצועה. לוחמי ההגנה האווירית יירטו עשרות רקטות על פי מדיניות היירוט.

19:10: צבע אדום בשדרות.

19:00: צבע אדום באשקלון ובאשדוד.

18:55: מטוסי קרב של צה"ל תקפו לפני זמן קצר את החמ"ל הראשי של ביטחון הפנים של ארגון הטרור חמאס בשכונת רימאל, בצפון רצועת עזה. החמ"ל מהווה תשתית טרור מרכזית של החמאס, ממנו פועלים פעילי המודיעין הצבאי של הארגון.

תיעוד תקיפת החמ"ל הראש של ביטחון הפנים בחמאס בשכונת רימאל. צילום: דובר צה"ל

18:50: צבע אדום באשקלון.

18:45: צבע אדום בעוטף עזה.

18:40: תושבי יישובי עוטף עזה במרחק של עד ארבעה קילומטרים מגבול הרצועה, מתבקשים להישאר בבתיהם ובקרבת למרחב מוגן מעתה ועד להודעה חדשה. חל איסור על כל תנועה ופעילות במרחב הפתוח באזור.

18:30: צבע אדום בעוטף עזה.

18:15: דובר חמאס, אבו עוביידה, איים לחדש את הירי לתל אביב בעקבות חיסולו של חוסאם אבו הרביד, אם ישראל לא תפסיק לתקוף בתים ברצועת עזה.

18:00: מטוסי קרב וכלי טיס סיכלו חמישה פעילי טרור שעסקו בהכנת שיגורי רקטות לעבר שטח ישראל. כמו כן, כלי טיס של צה"ל תקפו פיר מבצעי נוסף של מנהרת לחימה של ארגון הטרור בצפון רצועת עזה ותקפו שש עמדות שיגור רקטות תת קרקעיות ו-10 עמדות שיגור על קרקעיות לאורך כל רצועת עזה.

17:50: שר הביטחון, בני גנץ, בסיור בבאר שבע: "ההתנהלות בשעת חירום, תוך הקשבה להנחיות פיקוד העורף, הקפדה על התגוננות מתמשכת והתנהלות נכונה - מונעת נפגעים ונותנת לנו אורך נשימה. אנחנו מתמקדים בעיקר במאמץ ההתקפי שלנו בתוך רצועת עזה וזה מה שנמשיך לעשות. אנחנו צריכים את האיתנות שלכם שנותנת לנו אורך נשימה שנדרש למימוש ההישגים ההתקפיים שלנו".

17:45: צבע אדום באשדוד, אשקלון, באר שבע ועוטף עזה.

חיילי פיקוד העורף מסייעים לתושבים באשקלון (צילום: רויטרס)
חיילי פיקוד העורף מסייעים לתושבים באשקלון (צילום: רויטרס)

17:30: צבע אדום בעוטף עזה.

17:15: צבע אדום באשקלון. במקביל, בשעה האחרונה נמצאו עקבות של שלושה אנשים אשר חצו את הגבול באזור ירדנה ובית יוסף,
כמו כן פירצה בגדר באזור כפר רופין. כיתות הכוננות הישוביות הוקפצו, השערים נסגרו, והתושבים הונחו להישאר בבתים.

17:00: צבע אדום באשדוד.

הריסות מבנה שנפגע מרקטה. אשקלון (צילום: רויטרס)
הריסות מבנה שנפגע מרקטה. אשקלון (צילום: רויטרס)

16:25: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שחזרה על התמיכה הבלתי מסויגת בזכותה של ישראל להגן על עצמה. כמו כן, הודה רה״מ לקנצלרית על פעולת ממשלתה כנגד גורמים אנטישמיים בגרמניה. ראש הממשלה הדגיש כי חמאס עושה פשע מלחמה כפול כשהוא יורה טילים מתוך אוכלוסייה אזרחית ומשתמש באזרחים בעזה כמגן אנושי.

16:00: צבע אדום בעוטף עזה.

פינוי פצועים ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
פינוי פצועים ברצועת עזה (צילום: רויטרס)

15:40: מטוסי קרב של צה"ל תקפו פיר מנהרה שמוקמה בביתו של פעיל בארגון הטרור חמאס, בצפון רצועת עזה.

תיעוד תקיפת פיר מנהרה בביתו של פעיל חמאס. צילום: דובר צה"ל