חילוקי דעות פנימיים נרשמו לאחרונה בקרב חברי סיעת יהדות התורה, המורכבת מחברי אגודת ישראל החסידית ומחברי דגל התורה הליטאית, בסוגיית חוק הגיוס.

ברקע סערת חוק הגיוס לחרדים: בצה"ל הציגו את מודל השירות החדש
"לא ככה נבנה הצבא": באופוזיציה ממשיכים לתקוף את מתווה חוק הגיוס

בקואליציה הולכת וגוברת ההבנה כי בעיתוי הנוכחי, ברקע ההידברות בבית הנשיא והמחאה הנמשכת ולקראת אישור תקציב המדינה, העברת חוק הגיוס הופכת למשימה בלתי אפשרית. זאת, על אף הסעיף בהסכם הקואליציוני בין הליכוד ויהדות התורה, שלפיו יש להעביר את חוק הגיוס עד מועד אישור תקציב המדינה.

מחאת חוק הגיוס (קרדיט: דוברות המשטרה)

גורמים בליכוד העבירו באחרונה לחרדים מסר, שלפיו יש לדחות את הטיפול בסוגיית הגיוס המורכבת והנפיצה עד אחרי אישור התקציב.
ביהדות התורה חלוקים בנוגע לכוונה לדחות את הסדרת סוגיית גיוסם של בני הישיבות. גורמים מטעם דגל התורה אומרים בשיחות סגורות: "מורכבות העיתוי מובנת וברורה. על אף שנושא הגיוס הוא לב לבו של סדר היום מבחינתנו, יש לנהוג בחוכמה ובאחריות. אין החלטה ברורה בנושא. דחייה אפשרית של חוק גיוס תעלה לדיון של ההנהגה הרוחנית, וכן לדיון בסיעה".

לעומתם, נציגי אגודת ישראל משדרים עמדה נוקשה בהרבה. לפי גורמים באגודת ישראל, חלק מהאדמו"רים (המנהיגים הרוחניים העומדים בראש החסידויות) מתעקשים על אישור חוק הגיוס לא מאוחר ממועד אישור התקציב ואף דורשים להציב זאת כתנאי לתמיכת חברי הכנסת החרדים בתקציב המדינה.

הפרשן החרדי אבי בלום אמר אתמול כי "יש כאן תהליך של דרדור מתמשך. כבר ברור שנתניהו לא יביא את הרפורמה בקיץ הקרוב ולעומת זאת הם ינסו להמשיך להוציא את ההמונים לרחובות. בנושא הגיוס – כל האש עלינו וינסו לייצר על זה את הקמפיין הבא. הם ינסו שוב להשתמש בקלף החרדי. ביבי חרד מהמחאות, הוא מוותר על הרפורמה וינסה למסמס גם את חוק הגיוס".

"בחוק הגיוס הפילו אותנו בפח באמת", הוסיף. "כשבן גביר רצה להעביר חקיקה הוא ידע להעביר אותה עוד לפני הקמת הממשלה. החרדים ביקשו את חוק הגיוס, חוק יסוד לימוד תורה ופסקת התגברות יהודית, שהייתה מוסכמת אפילו על גנץ בשעתו. אמר להם לוין – לא, חכו. נעביר פסקת התגברות רחבה על הכל ונעביר את חוק הגיוס אחר כך בכפוף לתקציב. אבל אז הפכנו לבני ערוכה של הרפורמה ז"ל ועכשיו גם כשמגיע התקציב דוחים לנו את חוק הגיוס".