משבר חוק הגיוס: גורמים בכירים ביהדות התורה אמרו ל"מעריב" כי "צריך לדון ברכיבי המתווה שהציעו גנץ ואיזנקוט, בהם יעדי הגיוס והסנקציות", הם הבהירו כי "נקודת המוצא והנחת היסוד של כל הדיון היא - כל מי שרוצה ללמוד תורה בארץ ישראל, ילמד ולא יוגבל".

לאחר הצהרתו של שר הביטחון יואב גלנט, מוקדם יותר השבוע, כי לא יקדם את החוק הפוטר מגיוס את תלמידי הישיבות בלי הסכמת כל חברות הקואליציה, בדגש על המחנה הממלכתי, הרוחות סוערות - מהכנסת ועד הרחוב.

יו"ר סיעת עוצמה יהודית ח"כ יצחק קרויזר אמר למעריב: "השעה הגורלית שעם ישראל כולו ניצב בה, מחייבת את כלל המגזרים והאוכלוסיות בחברה הישראלית, להיכנס מתחת לאלונקה ולהשתתף בזכות לשרת ולהגן על המדינה. מה שהיה עד ה-7 באוקטובר, לא יהיה עוד וכולם מבינים זאת. עם זאת, השר גלנט העניק אמש בפועל וטו לאחת ממרכיבות הקואליציה ובכך הפך את הנושא שיש לגביו קונצנזוס נדיר, למהלך פוליטי שיפגע במאמצים להגיע להסכמה רחבה ועלול לפרק את ממשלת החרום בשעת מלחמה.

ניסיונות עבר לכפות חוקים דרקוניים על המגזר החרדי, נחלו כישלונות חרוצים ומהלכים דרקוניים נוספים יביאו בהכרח לאותה תוצאה. שר הביטחון הוא הראשון לדעת שלא ניתן לגייס מחר בבוקר את כל הצעירים החרדים משום שהצבא לא ערוך לכך, וכל מהלך בשיטת יעקוב הדין את ההר רק יגביר את המתיחות והשסעים בין חלקי החברה. בימים בהם אנחנו רואים תמורות חסרת תקדים בתהליכי ההתקרבות של החברה החרדית לכלל החברה הישראלית, מצופה היה מכל סיעות הבית לנהוג כעת באחריות ללא וטו, בלי כיפופי ידיים וללא חרמות והתבצרויות".

גם ברחוב החרדי לא שקט. בבני ברק ובירושלים מקווים שלא יצטרכו לחזור למחאות הענק ולעימותים אל מול גזרות הגיוס כלשונם. "אף אחד לא רוצה לייצר פה מלחמת אין ברירה בנושא. לימוד התורה הוא קדוש ולא נאפשר שום פגיעה בלומדים החכמים", כך אמרו אתמול גורמים ברחוב החרדי.