הכנסת ה-23 פוזרה אמש בחצות, והבוקר (רביעי) נפתחת רשמית מערכת הבחירות לכנסת ה-24, שייערכו ב-23 במרץ, 2021, בעוד 90 ימים בדיוק. 

יריב לוין נועל את הכנסת ה-23 (צילום: ערוץ כנסת)

השלב הראשון בלוח הזמנים של ועדת הבחירות לכנסת צפוי לעסוק בהכנת הקלפיות השונות בהם צפויים מצביעים להצביע במעטפות כפולות. בין השאר יובאו לאישור ועדת הבחירות המרכזית בתקופה זו מעונות לנשים מוכות, בתי חולים, בתי סוהר, כלי שיט ועוד - מקומות בהם כאמור נערכת הצבעה במעטפות כפולות של מצביעים שאינם מצביעים על פי הכתובת הרשומה בפנקס הבוחרים שלהם. שלב זה צפוי להתקיים במהלך חודש ינואר.

 שלב חשוב בהיערכות לבחירות הוא יום הגשת רשימות המפלגות לוועדת הבחירות. כל המפלגות נדרשות להגיש את רשימות מועמדיהן עד ליום ה-4 בפברואר, ולאחר מכן לא יתאפשר לבצע בהן שינויים. לשלב זה משמעויות רבות ברמה הפוליטית, שכן לדוגמה לא יתאפשרו "חיבורים" פוליטיים בין מפלגות שונות לאחר תאריך זה. 
עם "סגירת הרשימות" לכנסת, יחל שלב העתירות והערעורים נגד מועמדים ורשימות. הדיונים המשפטיים והמנהליים בעניין זה צפויים להתקיים במהלך חודש פברואר וב-28 בחודש זה יוגשו ההחלטות האחרונות בנוגע לפסילת רשימות ומועמדים. בנוסף, בחודש פברואר צפויים להיקבע הרכבי ועדות הקלפי השונים שיהיו פזורים ברחבי הארץ.

קלפי מיוחדת עבור מבודדי קורונה בת''א בבחירות הקודמות (צילום: אבשלום ששוני)
קלפי מיוחדת עבור מבודדי קורונה בת''א בבחירות הקודמות (צילום: אבשלום ששוני)

בחודש מרץ אנו צפויים להיכנס ל"ישורת האחרונה" של מערכת הבחירות. ב-2 לחודש ישלחו ה"הודעות לבוחר", המבשרות לכל אדם בעל זכות הצבעה על מיקום הקלפי שבו הוא יוכל להצביע. ב-9 למרץ יחל שלב מסירת המידע על חולי קורונה וכאלו החייבים בבידוד לוועדת הבחירות המרכזית. ביום זה יחלו גם שידורי התעמולה בטלוויזיה וברדיו. 

הבחירות תחלנה רשמית ב-11 למרץ, אז תחל ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל. ב-21 לחודש צפויות להתפרסם שעות ההצבעה ביום הבחירות בקלפיות ביישובים קטנים ומרוחקים, אשר צפויות להיות שונות וקצרות יותר משעות ההצבעה במרבית הקלפיות הרגילות. ב-23 למרץ יגיע יום הבחירות עצמו, בו נקווה כי אכן ישמר ההליך הדמוקרטי לצד שמירה מרבית על בריאות האזרחים. נקווה לאחוז הצבעה גבוה, לצד הקפדה מלאה על כלל הנחיות ההתגוננות מפני הקורונה.

לוח הזמנים של מערכת הבחירות לכנסת ה-24

  • 1 בינואר - פרסום פנקס הבוחרים העדכני
  • 4-3 בפברואר - הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית
  • 10 בפברואר - מועד אחרון לעתירות נגד רשימות ומתמודדים
  • 9 במרץ - תחילת שידורי התעמולה בטלוויזיה וברדיו 
  • 11 במרץ - תחילת ההצבעה בנציגויות ישראל בחו"ל ובכלי השיט
  • 23 במרץ: יום הבחירות
  • 31 במרץ: המועד האחרון לפרסום תוצאות הבחירות. לאחר מכן יש עוד 22 ימים לערעור על התוצאות.