בדרך לבחירות: לאחר שראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר החוץ, יאיר לפיד, סיכמו להביא את הצעת החוק לפיזור הכנסת לאישור המליאה בשבוע הבא, השניים ימסרו הערב (שני) הצהרה לתקשורת. 

הכנסת מתפזרת: בנט ולפיד סיכמו על קידום החוק; לפיד יכנס ללשכת רה"מ

סער על פיזור הכנסת: "חוסר אחריות הביא לתוצאה הבלתי נמנעת"; באופוזיציה ברכו

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בפתח דבריו: "אזרחי ישראל אנחנו עומדים ברגע לא קל אבל בהבנה שקיבלנו החלטה נכונה. הקמנו את הממשלה כדי לעצור את הסחרור הנורא, ישראל שלפני שנה היה גרעון, מהומות וטילים על ירושלים. שיתוק קשה. החלטתי לעשות את המהלך הקשה הציוני בחיי. הצלחנו להקים ממשלה טובה, יחד הוצאנו את ישראל מהבור. השגנו הרבה דברים - השבנו את ערכי ההגינות, עברנו ליחד, ישראל חזרה להיות מנוהלת".

"הוכחנו שאפשר להניח את המחלוקות בצד למען המדינה, אנשים עם דעות שונות, עבדנו למטרה גדולה. עשינו את כל מה שאפשר לשמר את הממשלה הזאת, האמינו לי הפכנו כל אבן. לא לכבודנו אלא לכבוד המדינה ואזרחי מדינת ישראל. בשישי קיימתי שורת שיחות שהבנתי שתוך עשרה ימים עם פקיעת תקנות יו"ש ישראל תכנס לכאוס. לא יכולתי לאפשר זו. לא חכסנו במאמצים אבל לא הצלחנו".

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

ראש הממשל הוסיף: "על כך החלטנו לפעול לפיזור הכנסת והליכה לבחירות תוך שמירה על האינטרס של מדינת ישראל. בניגוד לאופוזיציה, שהפכה את ביטחון ישראל לכלי פוליטי, לא הסכמתי ששיקול פוליטי ישפיע על הביטחון. הביטחון לא נפגע אלא התחזק. נגלה אחריות שיום אחד של נזק לא יגרם. במשפט שלמה של 2022, בחרנו להיות האמא ששומרת על הילד גם במחיר כבד".

לאחר מכן, פנה לשר החוץ לפיד ואמר: "חברי לפיד יכנס בקרוב לרה"מ בהתאם להסכם. למדתי להכיר אותו, עבדנו יחד. הוא מאנטש, מייצג ציבור. יש לנו מחלוקות, אבל המשותף גדול יותר, המדינה גדולה משניינו ואנחנו פועלים למען ישראל. בימים הקרובים אני אסייע לו באמצעות חפיפה מסודרת כמה זמן שצריך, יש מדינה לנהל".

בנט המשיך: "אנחנו מדליקים מחדש את האורות, אעשה הכל שיאיר יצליח. שמעתי פעם מרחלי פרנקל שבאותם שלושת השבוועת שגורלם של הנערים לא היהי ידוע, נדלק האור. גם כשהאור כבה, מי שראה את החדר מואר לא שכח את המראה. בשנה הקרובה הדלקנו את האור, וראינו איך שמאל וימין עובדים ביחד. זה יצרב בתועדה. אחים אנחנו".

שר החוץ יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ, פלאש 90)
שר החוץ יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ, פלאש 90)

"העברנו תקציב, ייצבנו את המשק, הבאנו לצמיחה, ניצחנו את הקורונה, החזרנו את המובטלים לעבודה, הורדנו את הגרעון כמעט לאפס. במערכה מול איראן נמשכת, ניהלנו שיח מכבד מול ארה"ב. הצלחנו למנוע את החתימה על הסכם הגרעין מבלי לשרוף את הקשר".

"בעוד שנים יבינו מה קרה, אנחנו ממשיכים להחלשת ראש התמנון האיראני. בדרום היה השקט הגדול ביותר מזה שנים. שיקמנו את ההרתעה, הפסקנו את מזוודות הכסף, הגבנו על כל בלון, נלחמנו נגד התחמשות. לא אפשרנו לחמאס להכתיב איך לעשות מצעד בי-ם. על לוח ליבי כל אחד מהנרצחים, זה היה במשמרת שלי ואני נושא באחריות. שלחנו את כוחות שבכ, צהל לפעול לילה-לילה ולהגיע למחבלים במשפחות שלהם כדי לא לפגוש אותם בפ"ת, ת"א, בני ברק. עשינו, לא עשיתי, עבדנו יחד".

"אני פונה למי שלא בחר בי, אלא שיש בליבם עלי. אני מבין אותכם. עשיתי זאת לשם שמיים, היה החכרי להוציא את ישראל מהבור. לא היה לי את האופציה לחמוק. אחרי שנה בלשכת רה"מ אדם מבין דברים, הבנתי כמה אנחנו חזקים כעם. המדינה שלו תמשיך ליהות כזאת. אני מודה לגילת, ילדיי שנשאו איתי בעול וספגו מילים קשות אבל הם היו חלק מהמסע. אבא חפר להם. מודה לחבריי בסיעה, אזרחי ישראל על הזכות לשרת אתכם כראש הממשלה", סיכם.

יאיר לפיד, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יאיר לפיד, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לאחר מכן, אמר שר החוץ יאיר לפיד: יהיו לי עוד הזדמנויות לפנות לאזרחים, אני מודה לבנט על האחריות שהוא מגלה. מודה לך על האחריות, אני אוהב אותך. רה"מ בנט צעיר ממני, הוא מנהיג ישראל חשוב ואמיץ. גם אם יוצאים לבחירות האתגרים שלנו כמדינה לא יכולים לחכות - יוקר המחייה, איראן, חיזבאללה, הכוחות שמאיים על ישראל להפוך אותה ללא דמוקטרית. המערכת הישראלית חייבת תיקון עמוק. אנחנו צריכים לחזור לאחדות ישראל, לא לתת לכוחות האופל לפרק אותנו, רק ביחד ננצח".

כאמור, ההחלטה של הצדדים נמסרה לאחר שמוצו הניסיונות לייצב את הקואליציעה ולאחר שרה"מ בנט עדכן את ראשי המפלגות של הקואליציה. בתוך כך, מקורביו של חבר הכנסת, ניר אורבך, מסרו לוואלה!: ״הוא הודיע היום לבנט באופן ברור וחד משמעי שהוא מצביע שבוע הבא בעד פיזור הכנסת. בנט הפנים והלך על המהלך הזה .זאת האמת״.