אחרי הביקורת הפנימית: יו"ר אגודת ישראל ח"כ יצחק גולדקנופף הודיע היום (שני) כי הוא מוותר על החברות בקבינט המדיני-ביטחוני שניתן לו במהלך ההסכמים הקואליציוניים עם הליכוד. זאת, בהוראת הרבנים ובכדי לפייס את היחסים עם דגל התורה של משה גפני - שזעם על גולדקנופף כיוון שלטענתו הדבר מנוגד להלכה. נכון לשעה זו, עדיין אין הסכמות בין אגודת ישראל לדגל התורה, שדרשה לחתום על הסכם נפרד מול הליכוד בנפרד מהאגודה. 

לפיד: "ממשלת טירוף על מלא"; נתניהו: "מסרב לקבל את הכרעת העם"

כאמור, מינויו של גולדקנופף עמד בלב עימות בין הסיעות ביהדות התורה, לאחר שבסיעת דגל התורה התנגדו למינויו של גולדקנופף, משום שלדבריהם הוא נוגד את ההלכה, ודרשו לחתום על הסכם בנפרד מול הליכוד. סיעת דגל התורה פרסמה הבהרה בה נכתב כי הם מתנגדים לקבלת תפקיד שר שנושא באחריות לכל פעולות הממשלה וכן גם לחברות בקבינט. 

"דגל התורה מתנגדת לקבלת תפקיד שר שנושא באחריות לכל פעולות הממשלה, כולל החלטות שהם נגד ההלכה, אף אם הוא מצביע נגד, עקב האחריות הקולקטיבית. על אחת כמה וכמה בהיותו חבר בקבינט המדיני בטחוני שההחלטות שם מתקבלות לאחר שהשרים יודעים על כל הפעולות שנעשו קודם ובמיוחד כאשר מדובר בחיי אדם", נכתב.

יו"ר דגל התורה משה גפני שלח מכתב חריף אל ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בו הוא דורש לפתוח את ההסכם הקואליציוני מחדש, בטענה כי ההסכמות אליהן הגיעו הן רק מול אגודת ישראל, ולא עם כל הסיעה. ח"כ משה גפני אף שקל לבקש לעצמו את תפקיד השר ובכך לסכל את מינוי גולדקנופף לתפקיד שר השיכון והחברות בקבינט המדיני-ביטחוני.

בנוסף הוא ציין כי המנהיג הרוחני הבכיר של יהדות התורה הרב גרשון אדלשטיין לא מסכים לחברות בקבינט. במכתבו הזכיר את התנגדות של דגל התורה לחתום על סוגיות שאגודת ישראל מתנגדת אליהן. 

המשבר ביהדות התורה: "אם ימשיכו בהתנהגות פלגנית, זה ייגמר לא טוב"

בתוך כך, הרב אברהם ובר, חבר ועדת הבחירות המרכזית מטעם דגל התורה, שוחח היום עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס למשבר בין סיעות המפלגה. "לא ציפינו שהריב המרכז יהיה דווקא בין שני האגפים במפלגה החרדית. מצד שני אנחנו שומעים שחבר הכנסת גולדקנופף הודיע, ממש עכשיו, על זה שהוא מוותר על מקומו בקבינט המדיני-ביטחוני. דבר שעורר את זעמם של הצד השני. כלומר, גפני ושותפיו. האם אפשר להגיד שזו תחילת הסוף של המשבר הפנימי הזה?", נשאל הרב ובר. הוא הודה כי הם ויתרו על מקומם בכדי ללכת לאחדות. "משם מה אגודת ישראל חתמו לבד, ולא ברור לנו למה אבל הם התחילו בזה. נראה בעתיד מה יהיה. אנחנו תלויים באידיאולוגיה קודם כל".

האם מדובר בחידושה של המלחמה ארוכת השנים בין החסידים למתנגדים? לדבריו, לא כך הדבר. "אז למה כל כך נורא שיישב נציג חרדי בקבינט?", נשאל הרב. הוא ענה בגילוי לב, ואמר: "מה יש לו לעשות שם? אנחנו נמצאים שם בדיעבד, ולא מלכתחילה. הרי לא לקחנו תפקידי שרים בזמנו, בכדי לא להיות באחריות הקולקטיבית שיש בה גם חילול שבת. הבעיה כרגע אי שאי אפשר לשים סגן שר במועצה בכדי שנוכל לפעול לטובת עם ישראל, ולטובתנו, היהדות החרדית, במשרדים מסוימים. לכן, מה קשור שנהיה בקבינט המדיני-ביטחוני? אנחנו צריכים לנהל את המדינה? אין לנו עניין בזה. אנחנו לא שולטים במדינה, אנחנו מיעוט".

רגע לפני סיום ביקש לציין: "זה לא עניין של רבנים ואדמו"רים - אני גם עוד לא שמעתי את דעתו של האדמו"ר מגור, מה הוא חושב על זה והאם הוא בעד שיכנסו לקבינט. אם ימשיכו בהתנהגות הפלגנית, ולא כפי שהיה בהסכם זה יגמר לא טוב. ימים יגידו. אנחנו משתדלים לא להראות לעם ישראל את כוחנו, זה חלק מהעניין. המציאות היא שהפרו פה הסכם, מה המשמעויות? יהיו לזה משמעויות".

סייעה בעריכת הכתבה: עדן בן ארי 103FM