בדרך לפיצול? בימים של לפני השבעת הממשלה, חילוקי הדעות הרבים בין דגל התורה לאגודת ישראל נמצאים על סף פיצוץ. האם שתי המפלגות יסכימו לחתום על מסמך משותף באשר לסוגיית הדיור, והאם יוסר הנוסח של השנייה בעניין תיקון רפורמת הטלפונים הכשרים? יועץ התקשורת אבי גרינצייג הביא הבוקר (שלישי) בתוכניתם של ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM פרטים נוספים על המשבר בין שתי הסיעות: "העובדה שאגודת ישראל הלכה וחתמה לבד למרות שדגל התורה עדיין לא הייתה שם, זה הסיפור האמיתי". 

"המצב חריף-עדין קצת", אמר גרינצייג בפתח הראיון. "זה נרגע קצת אתמול בערב אחרי שגולדקנופף אמר שהוא לא הולך בסוף להיות חבר בקבינט".

לדבריו, "יש פה סיפור עומק וסיפור בפרונט. הסיפור בפרונט זה היה כביכול החברות שלו בקבינט, שנעשתה באופן, נקרא לזה לא מתואם, וכעסו פה לא על עצם זה שהוא קיבל פה תפקיד נוסף, כמו על עצם השותפות בקבינט, שזה איזשהו תפקיד שיהדות התורה תמיד לא לקחה על עצמה. אבל סיפור העומק זה החתימה העצמאית, העובדה שאגודת ישראל הלכה וחתמה לבד, למרות שדגל התורה עדיין לא הייתה שם, ולמרות שלפני הבחירות, אם אנחנו זוכרים, היה את המתח לפני סגירת הרשימות, והייתה איזו הבנה שאף אחת לא תעשה צעדים חד צדדיים, לא דגל התורה ולא אגודת ישראל. זה הסיפור האמיתי וזה עדיין מעיב ברקע".

עוד אמר, כי הוא "לא יכול לדברר את גולדקנופף, אבל כן יכול לומר שאני מניח שהוא קיבל את האישור של רבותיו, הרי יש שתי מועצות גדולי תורה בתוך יהדות התורה, אחת של דגל התורה ואחד של אגודת ישראל. אני מניח שהוא הלך לרבותיו וקיבל מהם את האישור הזה".

בתשובה לשאלה האם החתימה תהיה של שניהם על אותו מסמך השיב יועץ התקשורת: "זה הסיפור העכשווי, כי בדגל התורה נכון לאתמול עדיין התעקשו לייצר לעצמם הסכם נפרד. הם אמרו אוקיי, אגודת ישראל חתמו על הסכם שלא לגמרי מקובל עלינו, אנחנו רוצים מסמך נפרד".

 "זה גט כריתות, כלומר לא יהיה יותר איחוד? זה אף פעם לא היה פשוט אבל נדמה לי שעכשיו זה מגיע לשיאים מטורפים", אמרו המגישים. "זה לא כל כך פשוט. אגב זה כבר טיפס קרוב מאוד לשיאים האלו לפני סגירת הרשימות", אמר גרינצייג. "מה שקורה זה שבשביל שהם יוכלו לתת את גט הכריתות הזה הם צריכים להוריד את אחוז החסימה מחדש כדי לוודא שאף אחת לא תיפול. אז אם יצליחו בקדנציה הזו להעביר את אחוז החסימה, ויכול להיות שזו תהיה דרישה רשמית של דגל התורה כעת, אז כנראה שזה ילך לריצה נפרדת גם בעתיד. ואם את מדברת על ביטוי ממשי של זה כבר בטווח הקרוב, אז ברשויות המקומיות, למשל, יכול להיות ששם זה יהיה מאוד מאוד משמעותי. יש הרבה מקומות שתלויים ועובדים ככה בין שתי הסיעות, שם יכולות להיות לזה הרבה מאוד השלכות וזה הולך להעסיק אותנו בחודשים הקרובים".

לאחר מכן התייחס לביטול הרפורמה לשיפור הסלולר בישראל: :אני לא כל כך מכיר את הפרטים של החלק הטכני, של מה שיועז הנדל טען, שמחזירים את דור 4 לדור 3 או משהו כזה. נשמע לי שיש פה איזה אחוז מסוים של פייק ניוז. אינני טכנולוג אז אני לא יודע להסביר למה או בכלל, אני לא ראיתי דרישה כזו ביהדות התורה ואני לא חושב גם שזה הדגש שלהם בסיפור של הסלולר. מה שהם רצו לבטל זה את החקיקה שקשורה לוועדת הרבנים, את מה שהנדל רצה להוביל שאפשר לנייד מספרים מקומה כשרה לקומה לא כשרה. אבל לא נראה לי שיהדות התורה דורשת מעבר לזה, ובוודאי לא נראה לי שנתניהו ייתן להם לבטל את ההתקדמות הטכנולוגית במובן של דור רביעי, קשה לי להאמין".

עוד הוסיף, כי "ההסכמים של יהדות התורה וש"ס הם די חופפים, זאת אומרת, אם קראת אחד מהם קראת את שניהם בדרך כלל, ככה זה כמעט כל ההסכמים בעשור האחרון שאני זוכר, זה היה תמיד חופף. ואתה יכול לראות למשל בהסכם של יהדות התורה גם נכנס הסעיף של ש"ס של המיליארד שקל חלוקה בכרטיסים נטענים למשפחות מעוטות יכולת, וכן הלאה. עכשיו מבחינת עלות, קראתי אתמול כמה עוד פעם את כל 140 הסעיפים בהסכם, העלות היא לא כל כך דרמטית, רוב ההישגים שלהם הם בנושאים יותר מהותיים מבחינתם, זה יכול להיות חוק יסוד לימוד תורה שאמור לפתור את סוגיית הגיוס, זה נקודות יותר מהותיות. עברתי על הכל, נכון, יש שם הישגים כלכליים, אני לא שולל את זה, אבל אני אומר זה באמת לא בהיקף ולא בצורה שזה הוצג, וזה בוודאי לא החלק העיקרי ביחס להישגים היותר חשובים מבחינתם, שזה באמת הרפורמות שביטלו שדיברת עליהם, אז ביטול רפורמת הכשרות מבחינתם זה היה נושא חשוב, בחירת רבנים, הדברים האלה שהיו יותר מהותיים, דברים שהממשלה האחרונה כמובן העבירה".

לסיום התייחס לידיעה שפורסמה אתמול, לפיה בעלים של כלב יצטרך לשלם 3,500 שקלים בשנה. "לא יעבור חוק כזה. זה לא פייק הידיעה עצמה. אני אסביר, זו הטרלה שהוגשה בממשלה הקודמת כסוג של קונטרה לנושא החד פעמי ומה שהיה אז, אז הגישו את זה כמה חברי כנסת כסוג של הצעת קונטרה כזו. היא לא תעבור. אף אחד לא מתכנן להעביר אותה, זה מה שידוע לי".

 סייע בעריכת הכתבה: ירדן חדד, 103fm