דרמה בוושינגטון: עוצר הוכרז במהלך הלילה (בין רביעי לחמישי) בוושינגטון הבירה, זאת כאשר הקרב על עתידו של הסנאט של ארצות הברית ועתיד הנשיאות של ג'ו ביידן הגיע במהלך לשיא דרמטי נוסף, כאשר תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ פרצו לקונגרס במהלך הדיונים בקונגרס, שעסקו בין היתר באישור הסופי של תוצאות הבחירות. בתום דיון ממושך - שהופסק בשל התפרצות המפגינים -  הקונגרס אישר באופן רשמי את נצחונו של ביידן בבחירות. המשמעות היא, כי כעת הוא נבחר באופן רשמי לנשיא ארצות הברית ה-46.

שידור חי מהקונגרס:

מוקדם יותר, במהלך הלילה (שעון ישראל) התעמתו תומכי טראמפ עם כוחות הביטחון המוצבים במקום, ועם השוטרים שהוזעקו, ונשארו במתחם הקפיטול במהלך הלילה. הדיון הופסק למשך מספר שעות, והתחדש סמוך לשעה שבע בבוקר שעון ישראל.

בכירי הממשל מתפטרים בתגובה למהומות; סגן הנשיא יפעל להדחת טראמפ?

חברי הקונגרס הוצאו מהאולם ונתבקשו להסתגר במשרדיהם, וחלקם הוצאו מהמקום עם ליווי משטרתי. סגן הנשיא היוצא מייק פנס הוצא מהמקום והובהל למקום מאובטח. במהלך המהומות הקשות, מצאו את מותם ארבעה מפגינים - בהם אישה ע"י המשטרה, ונפצעה בחזה. כמו כן, מספר שוטרים נפצעו ופונו גם הם לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. עד כה נעצרו למעלה מ-50 בני אדם.

שוטר פצוע בוושינגטון הבירה (צילום: Jasper Colt/USA TODAY via REUTERS)
שוטר פצוע בוושינגטון הבירה (צילום: Jasper Colt/USA TODAY via REUTERS)

כוחות הביטחון האמריקאים בסנאט (צילום: REUTERS/Mike Theiler)
כוחות הביטחון האמריקאים בסנאט (צילום: REUTERS/Mike Theiler)

כשעתיים לאחר תחילת המהומות, העלה הנשיא סרטון בחשבון הטוויטר שלו, בו קרא למפגינים "ללכת הביתה". הוא חזר על הטענה הבלתי מבוססת שהבחירות זויפו, אך קרא למפגינים: "אנחנו חייבים שיהיה שלום, חוק וסדר ולא רוצים שאף אחד ייפגע. אנחנו לא יכולים לשחק לידיים שלהם".

טראמפ במסר למפגינים במהלך המהומות בקפיטול: "לכו הביתה"

טוויטר סימנה את הסרטון כמכיל מידע מטעה ואף חסמה את האפשרות לשתף אותו או להגיב לו, "מחשש לאלימות", בהמשך אף הסירה אותו לחלוטין וחסמה את חשובונו של הנשיא ל-12 שעות והדגישה כי אם ימשכו ההפרות והדיווחים הכוזבים, החשבון יושבת לתמיד. לאחר מכן, הצטרפה גם בפייסבוק לטוויטר והשעתה את חשבונו של הנשיא טראמפ.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן התייחס למהומות ואמר: "הדמוקרטיה בארה"ב נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים. הסצנות שאנו רואים כעת בקפיטול לא מייצגות את ארה"ב ואת מי שאנו. זה מספר קטן של קיצונים, זה גובל בהסתה וזה צריך להפסיק עכשיו. אני קורא לטראמפ להתעלות על עצמו, לעלות לשידור חי ולדרוש להפסיק את המצור על הקפיטול".

עפ"י הדיווחים השונים בתקשורת האמריקאית, המשטרה אף ביקשה מחברי בית המחוקקים להצטייד במסכות גז מתחת למושביהם ולהיות מוכנים לעטות אותם במקרה הצורך. עדיי ראייה דיווחו לרויטרס כי עיתונאים התבקשו לשכב על הרצפה וכי אנשים פונו מבית המחוקקים למקום מבטחים.  כמו כן, לפחות שני מטעני צינור שהוטמנו ברחבי וושינגטון אותרו ופוצצו באופן מבוקר. לפי דיווח של כתב הניו יורק טיימס, מטען נפץ נמצא במטה המפלגה הרפובליקנית, ופוצץ באופן מבוקר, ומטה המפלגה הדמוקרטית פונה גם הוא.

הנשיא טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מבקש מכל הנמצאים במתחם הקפיטול לשמור על רוגע. בלי אלימות! זכרו, אנחנו המפלגה של חוק החוק והסדר - כבדו את החוק ואת השוטרים והשוטרות". גם מנהיג הרפובליקנים בקונגרס קווין מקארתי גינה את המפגינים ואמר כי פעילותם היא "לא אמריקאית" וכי "זה חייב להפסיק עכשיו".

סגן הנשיא מייק פנס הצטרף לגינויים ואמר כי "המשתתפים המעורבים באלימות ייענשו באופן הקשה ביותר שהחוק מאפשר" וקרא למפגינים להפסיק את גילויי האלימות ולעזוב את המתחם. המנהיג הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר ויו"ר הבית ננסי פלוסי פרסמו הצהרה משותפת וקראו לטראמפ לדרוש מהפורעים לעזוב באופן מיידי. 

הדיון הדרמטי על עתיד ארה"ב

כאמור, חברי בית הנבחרים והסנאט האמריקאי התכנסו לישיבה משותפת בניהולו של סגן הנשיא מייק פנס כדי לאשרר את הצבעת חבר האלקטורים ב־50 המדינות ובמחוז וושינגטון הבירה מהחודש שעבר, שבה קיבל ביידן 306 קולות מול 232 לטראמפ. 12 סנאטורים רפובליקנים ויותר מ־140 צירי קונגרס רפובליקנים הודיעו שיתנגדו לתוצאות שהגיעו ממדינות המפתח, ובראשן ג'ורג'יה.

בפתח הדיון בקונגרס, סגן הנשיא מייק פנס הודיע כי יאפשר את הצבעת האלקטורים לאישור ניצחונו של ביידן, למרות הלחצים שהפעיל עליו טראמפ לבטל את תוצאות הבחירות. בהצהרה שפרסם פנס הוא הבהיר כי הדבר אינו עולה בקנה אחד עם שבועתו להגן על חוקת ארה"ב ועל כן אין באפשרותו לעשות זאת.  

מפגין פרץ לקונגרס האמריקאי (צילום: Win McNamee/Getty Images)
מפגין פרץ לקונגרס האמריקאי (צילום: Win McNamee/Getty Images)
אולם הקונגרס האמריקאי (צילום: Win McNamee/Getty Images)
אולם הקונגרס האמריקאי (צילום: Win McNamee/Getty Images)

בשל הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, ומאחר שסנאטורים רפובליקנים רבים יצאו נגד הכוונה להתנגד לתוצאות, הכרעת חבר האלקטורים תזכה לרוב ופנס צפוי להכריז על ביידן לנשיא הנבחר ועל קמלה האריס כסגנית.

בהכנת הידיעה השתתפו: חיים איסרוביץ', אריק בנדר, ג'וש ארונסון, טל לב רם.