פנחס ג'רבי, אחד הפורצים לבניין הקפיטול בוושינגטון, שיחזר היום (חמישי) בשיחה עם גדעון אוקו את אירועי הלילה הדרמטיים בהם השתתף: "הגעתי לשם בשמונה בבוקר והבלגן התחיל בסביבות שתיים בצהריים. הייתה התאספות שקטה באזור בניין הקפיטול, אבל כנראה שתגובות השוטרים התסיסו את העניינים ואנשים לא אהבו את זה וחלק התחילו להשתולל". הוא הסביר ב-103FM כי "בעקבות הדחיפות והצעקות ריססו אותנו בגז מדמיע וירו עלינו כדורי גומי, זרקו גם רימוני הלם, זה היה ממש מפחיד".

"בשלב מסוים, מישהו חתך ברזנט שעטף פיגומים במדרגות - ואז נפתחה לנו הדרך, ואנשים החלו לעלות במדרגות לכיוון הבניין", סיפר ג'רבי, "היו שם אלפי אנשים והלכתי איתם. כשהגענו, הדלתות כבר היו פתוחות, נכנסו והייתה שורת שוטרים שעצרה אותנו מלהתקדם, אף אחד לא דחף אותם או התווכח איתם, אך הלחץ של האנשים דחף אותנו מאחור והקו של השוטרים נפרץ".

המהומות בארצות הברית (צילום: Jon Cherry/Getty Images)
המהומות בארצות הברית (צילום: Jon Cherry/Getty Images)

 
מה מניע אותך, כישראלי שחי בארץ, לעלות על מטוס ולהביע תמיכה בנשיא האמריקאי?
"אני אזרח אמריקאי מעל 30 שנה, חזרתי לארץ לפני כשנה וחצי והגעתי לעצרת הזו במיוחד. החופש של העולם כולו בסכנה, גם בארץ זכויות האדם והאזרח נרמסות על ידי הממשל, אמריקה עוברת את אותו תהליך וטראמפ הוא היחידי שעומד בפרץ. זו התקווה האחרונה שלנו".

אבל על העובדות אתה מסכים, שהנשיא טראמפ הפסיד בבחירות במודקרטיות לביידן?
"לא ממש לא. עקבתי אחרי הבחירות מהיום הראשון ועלו דיווחים מאנשים בשטח, שאמרו שמשקיפים לא נתנו להם לראות את הטפסים של הבוחרים, היו הרבה אי סדרים. חודשיים של אחרי הבחירות, והרפובליקנים לא השתוללו עד עכשיו".

ללא הצגת הוכחה חותכת לאי סדרים
"ההוכחות קיימות, בית המשפט לא ראה אותן והוא דחה את התביעות על הסף וזה מה שמרתיח את האמריקאים, זה אומר דרשני".

"היינו בחלק האחורי של הבניין, נכנסנו, היו בפנים אנשים שצעקו כל מיני סיסמאות. ההמון התפרע ודחף את השוטרים, לא השתמשו בנשק חם אך כשעלינו למבנה שוב נתקלנו בשוטרים", הוסיף, "אמרנו שאנו רוצים להעביר מסר לקונגרס, שלפחות יסתכלו על העדויות של ההונאה. עלינו לקומה השלישית, והדלת שניסו לפרוץ הייתה חסומה מבפנים". לדבריו, בשלב זה מישהו החליט לשבור את הזכוכית. "ברגע שהיא נשברה ראינו שמכוונים עלינו נשקים. באותו רגע זזנו אחורה וירדתי למטה, וראיתי הרבה שוטרים ובחורה צעירה שמנסים להחיות אותה", שיחזר.

מה עובר לך בראש? אתה לא מפחד?
"אנשים לא אמריקאים לא מסוגלים להבין את הקשר בין האזרחים לחוקה, הם רואים את הממשל כשלהם. על פי נאומו של טראמפ, זה נשמע כאילו הוא אומר שצריך לקחת את הממשל בכוח. הוא אומר שההפיכה השלטונית נעשית נגדו, כי הוא הפסיד את הבחירות בהונאה".

כמה זמן היית בתוך הבניין?
"שעה בערך. השוטרים היו בסדר גמור, הם לא הרביצו לנו, הכל היה רגוע, היו רק צעקות ולא היו מכות. נתתי לאחד השוטרים בקבוק מים ולחצנו ידיים. כשהרגשתי שמיציתי את המשימה שלי חזרתי למלון. יהיה לי קשה להירדם, במיוחד ששמעתי שפנס פגע בנו. בישראל נושא הבחירות הוא מאוד רגיש, גם העני יכול להשפיע בדיוק באותה מידה על העשיר ביותר, לשניהם יש קול אחד. ברגע שמשחקים עם הדבר הזה ומשקרים את הבחירות, בעצם זרקת את הממשל. השלטון תמיד יהיה מושחת, הוא משחית. לא מעניין אותי שיהיו מושחתים, אלא שמפרים את זכויות האדם שלנו". 

תומכי טראמפ בוושינגטון בזמן ההצבעה בקונגרס על ניצחון ביידן (צילום: רויטרס)