"מישהי אמרה לי: 'אני מוכנה להיפגש רק עם מסיכות'. עניתי לה: 'אם ככה, אז איך אנשק אותך?'. היא צחקה ובסוף לא נפגשנו. הקורונה מפריעה לנו גם למצוא זוגיות. מחכים שהיא תיעלם כבר מהחיים", אומר דביר דהן, גרוש מראשון לציון.

לווירוס קורונה שהשתלט על חיינו ישנן השלכות רבות. חוץ מהפגיעה בבריאות, בחינוך, בכלכלה ובפרנסה הוא פגע גם בסצינת הדייטים. "כל העולם בלחץ, כולם מפחדים לצאת מהבתים, אז גם מבטלים ודוחים דייטים", אומר דהן (42), אמן תוספות שיער והבעלים של Dvir Hair Boutique.

אם עד יום שבת האחרון, לאמיצים שבינינו שרצו לצאת ולהכיר עוד היה היכן לשבת בדייט, אז החל מאתמול, לאחר סגירת כל מקומות הבילוי והפנאי, לא נשאר גם היכן לערוך את הדייט. האופציה היחידה כיום היא להגיע לדייט בבית של אחד הצדדים. "מצד אחד, אני לא נתתי ללחץ הזה של הקורונה להשפיע עליי יותר מדי", מסביר דהן, "אבל מצד שני, מבחינת הבחורות שאני אמור לפגוש, היו ביטולים. מישהי אמרה שהיא מפחדת ללכת למסעדה או לסרט, שיש הרבה אנשים, שבתקופה הזאת היא מעדיפה לשבת בבית. עכשיו, בעקבות ההנחיות החדשות, גם אין אופציה של סרט או מסעדה".

מה לגבי האפשרות להיפגש בבית?
"אני תמיד מציע זאת כאופציה, אבל יש כאלה שממש מפחדות להיפגש בדייט ראשון בבית, ואני מקבל את זה באהבה. אני מאמין שמה שצריך לקרות יקרה, ומה שלא, כנראה שזה לא הזמן המתאים".

שירלי קדוש (צילום: לירן לוי)
שירלי קדוש (צילום: לירן לוי)

בגלל המצב

"בשבוע שעבר הייתי אמורה לצאת לדייט עם איזשהו בחור שהתכתבתי איתו כבר תקופה ארוכה", מספרת עמית מירב (27), רווקה מתל אביב, המנהלת חברה בתחום התיירות. "שעתיים לפני הדייט הוא אמר לי שהוא רוצה לבטל בגלל כל המצב הזה של התפשטות הקורונה".

איך הגבת?
"בהתחלה צחקתי, כי זה נראה לי מגוחך ממש. אז הצהירו שאסורות התקהלויות מעל 100 איש, אבל אפשר היה לשבת סתם בבית קפה, במקום יותר מצומצם. כאמור בהתחלה צחקתי, אחר כך אמרתי לו ש'חבל שאתה אומר לי שעתיים לפני, אחרת כבר הייתי קובעת לעצמי תוכניות'. ואז הוא הציע לקבוע ליום אחר או לשבוע הבא. שאלתי אותו מה כבר הולך להשתנות בימים האלה? אם משהו ישתנה, אז בטח לא לטובה. אכן צדקתי במה שאמרתי. עכשיו למשל גם אין בתי קפה להיפגש בהם. אגב, הבחור הציע לי להגיע אליו הביתה לראות נטפליקס. להודעה הזאת כבר לא הגבתי".

למירב וחברותיה הרווקות יש קבוצת וואטסאפ שבה בין היתר הן מדברות קצת בהומור על קורונה ודייטים. "על כך שגברים מתגלים בתקופה הזאת כהיפוכונדרים, כפחדנים", היא אומרת, "ואילו נשים לוקחות את זה מאוד בהומור, מאוד בפרופורציה. עד לאחרונה למשל יצאתי עם בחור כמה חודשים. בכל דבר שהיינו מדברים עליו, הוא היה ישר מכניס את הקורונה. זה היה הדבר היחיד שהעסיק אותו. הראש שלו היה בזה פול טיים. קצב הדייטים חד־משמעית ירד בגלל הקורונה. אני מרגישה שעכשיו יש סוג של האטה, וגם אם אני מדברת עם מישהו דרך האפליקציה, מהר מאוד הנושא המרכזי הופך להיות הקורונה. כבר פחות מתעניינים אחד בשני".

"היום פשוט אין יציאות, אין דייטים, אנשים לא רוצים לצאת מהבית", מתאר אילן (48) מראשון לציון, גרוש העוסק בתחום השיווק. "אנשים כיום יותר חוששים להכיר. היה חשש להיפגש במקומות ציבוריים עם מלא אנשים, מה שכרגע גם כבר לא מתאפשר. בתקופה הזו אני פשוט לא יוזם אינטראקציות חדשות עם נשים. מעדיף להמתין מאשר להסתכן".

גם יונית (39) מתל אביב, גרושה העובדת בתחום השיווק, מרגישה כך. "פתאום יש לך מחשבות של לא לקבוע דייטים, לא להיפגש עם אנשים", היא מתארת. "מאז התפרצות הקורונה לא יצאתי לדייטים. היה רק דייט אחד שגם אליו הלכתי בסוג של חשש. אני לא יודעת אם אנשים נשאים. גם הם בעצמם לא יודעים עדיין אם נדבקו או לא נדבקו. אני מעדיפה שלא לקחת את הסיכון, במיוחד בתל אביב שהיא בועה מאוד קטנה".

אז מה עושים?
"אמרתי לידיד שלי שאולי הפתרון עכשיו זה למחזר אקסים מהעבר, שאולי הם לכאורה יותר בטוחים. אבל גם במקרה הזה את לא באמת יכולה לדעת. בינתיים יושבים ומחכים. הכל נמצא בהולד".

"לא יצאתי לדייטים כבר תקופה, כי הייתי שקועה במבחנים. עד שתקופת המבחנים הסתיימה הפוקוס שלי היה בלימודים", מספרת שירלי קדוש (26), רווקה מרמת גן, יועצת תקשורת הלומדת במקביל מדעי המדינה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה. "אמרתי לעצמי שאסיים את המבחנים ואז אתחיל לחזור לשוק הרווקים ולפעול למציאת פרטנר. באופן כללי אני לא בן אדם של אפליקציות. אני מנסה לשמור על פרטיות עד כמה שאפשר. אבל הכנתי את עצמי מראש לכך שאחרי תקופת המבחנים אני מורידה אפליקציה ועושה צעדים לקראת המטרה הזאת".

ומה קרה בפועל?
"המבחנים הסתיימו לפני כשבוע ואז התחילה להשתולל הקורונה. אני והחברות הרווקות שלי התחלנו לדבר על כך שאין טעם להוריד אפליקציות כי יהיה לנו קשה לקבוע עם מישהו בסיטואציה כזאת. כל בן אדם, את חושדת בו שהוא אולי נושא את הנגיף. כמו כן, כשאת מפתחת קשר עם בן אדם, חלק מהעניין זה גם מגע. בסיטואציה הנוכחית קרבה ומגע מרתיעים. נכון לעכשיו עדיין לא הורדתי את האפליקציה ואני מחפשת דרכים אחרות ליצור קשרים".

מתן ליאון מלך (32), רווק, מפיק קולנוע מהמועצה המקומית אזור, מספר שמאז שהחלה בהלת הווירוס הוא לא יצא לדייטים. "אולי רק ממש בתחילת ההתפרצות, כשעוד לא הייתה את ההיסטריה שיש היום", הוא מבהיר. "בעבר הייתי בדרך כלל מכיר בחורות דרך אפליקציות או אתרי היכרויות. באחרונה דווקא התחלתי להכיר יותר במקומות הבילוי השונים, אבל ככל שהתקדמו הימים היו יותר מגבלות ועכשיו בכלל נסגרו מקומות הבילוי. אגב, אני עדיין נמצא גם באפליקציות ואפקט הקורונה ממש מורגש שם. אם למשל הייתה יוצאת איזושהי אינטראקציה, נקרא לזה התאמה, אחת לכמה ימים, כיום את לא רואה את אותה הכמות של פעילות. עכשיו כנראה הטיימינג לא נכון למקד את האנרגיה שלי בעניין למרות שהרצון לזוגיות עדיין קיים. אני מתייחס לזה כמו 'כל עכבה לטובה'. סוג של תקופת צינון. זה יעבור. עוד מעט יגיע הקיץ ואני אופטימי".

בן נדלר (צילום: פרטי)
בן נדלר (צילום: פרטי)

בלי לגעת

עד לרגע שבו הוחלט על סגירת מקומות הבילוי והפנאי, בן נדלר (26), רווק מרמת גן, מבעלי הדאנס־בר בית אל על ברחוב בן יהודה בתל אביב, טען שעדיין אפשר היה למצוא את הדרך הנכונה לצאת, ליהנות ולהכיר. אולם גם המצב הזה כבר מאחורינו בעקבות ההנחיות האחרונות ממשרד הבריאות. נדלר, אגב, יסיים מחר (יום שלישי) שבועיים של בידוד לאחר ששב ממדריד. "בינתיים אני פעיל באינסטגרם, בפייסבוק, מדבר פה ושם עם בחורות. אם יהיה משהו, זה כמובן יהיה אחרי הבידוד. אין איזשהו לחץ", הוא מבהיר.

ליוספה ברק (50), יועצת תקשורת ממזכרת בתיה שאינה נמצאת כרגע בזוגיות, יש דרך מאוד מקורית להסתכל על המצב. "לפני שאמות מקורונה, אפשר סקס?", כתבה לפני כמה ימים בפוסט שהעלתה בפייסבוק. "כשאני יוצאת לדייט עם מישהו, זה אחרי שביצעתי מחקר מקיף עליו והתכתבתי עם הבן אדם לפחות כמה ימים ברצף", היא אומרת. "בדרך כלל אני דווקא מעדיפה שהוא יבוא אליי הביתה או אני אליו מאשר לצאת לאיזשהו מקום בילוי. עכשיו יש משנה זהירות. הקורונה גורמת לכך שקודם כל כולנו עסוקים כרגע בתכנים אחרים, בהישרדות שלנו. הקורונה הזאת מרחיקה אותנו מחיפוש זוגיות. התכנים שלנו משתנים, אנחנו בקטע של הישרדות, אבל דווקא בזמן של הישרדות הסטנדרים יורדים. חוטפים מה שיש, מתפשרים על מה שיש".

יוספה ברק (צילום: פרטי)
יוספה ברק (צילום: פרטי)

פרטי ונמקי.
"אני מאוד בררנית בטבע שלי, הודפת מדי יום המון הצעות. בפוסט שהעליתי הבעתי 'משאלת מוות', סוג של 'סעודה אחרונה', שבואי נאכל משהו לפני הסוף. עכשיו אם אכיר מישהו ואכנס איתו למיטה, לא אעביר אותו את הוויה דולורוזה הרגילה של להתכתב עשרה ימים. אני מרגישה שסוף העולם מגיע, אז אוריד סטנדרטים. סוף העולם מגיע, למה יש עוד לחכות? בגלל הקורונה הסטנדרטים ירדו. הרי כשאת מגיעה להישרדות ואין מזון, את אוכלת הכל. לא מחפשת מנה של גורמה, כי את נמצאת במצב הישרדותי. ככה גם עכשיו. עכשיו תשבי חודש ותפשפשי בחלציו? עכשיו אין לך חודש. קחי, כי תכף זה נגמר".

את באמת מאמינה שתכף זה נגמר?
"לא ממש, אבל יש איזושהי סיטואציה קשה ואת לא באמת יודעת לאן היא תתפתח ואיך זה יסתיים. זה כמו שאת שבויה ולא יודעת מתי יחלצו אותך. לכן עכשיו את מתנהלת מהמקום השבוי ונהיית פחות בררנית. זה עכשיו או לעולם לא. כמובן שאם לא תהיה משיכה, זה לא יקרה. דווקא אין לי את הפחד שאפגש עם מישהו נשא קורונה. אני נמצאת בתחושה שאני צריכה למצות את מה שיש עכשיו".