מרבית העצמאים ובעלי העסקים הקטנים נפגעו כלכלית ממשבר הקורונה הנוכחי, אך כשמדובר בעצמאים עם מוגבלות שמיעה - מעבר להיבט הכלכלי יש גם תחושת חוסר אונים בתהליכים הבירוקרטיים מול הרשויות.

בעמותת מעגלי שמע מפעילים, זו השנה השנייה, פרויקט עבור נשים חירשות וכבדות שמיעה בעלות עסק עצמאי, כאשר כל אחת מהן נמצאת בשלב שונה של בניית או ניהול העסק. מבדיקה שבוצעה מולן עולה כי חלקן אפילו לא ביקשו סיוע כספי מהמדינה, כפי שעשו מרבית העצמאיים, מפני שלא ידעו אם הן עומדות בקריטריונים לקבלת המענקים.

אחת מהן היא חן לויפר שלו, חירשת מלידה ועצמאית בעלת שני עסקים: מעסה רפואית ורפלקסולוגית בעלת קליניקה פרטית. במקביל היא גם מעבירה הרצאות על סיפור חייה. לויפר שלו מצליחה לקיים את עסקיה בשגרה למרות האתגרים, אך לקשיים החדשים המתלווים לתקופת הקורונה היא התקשתה להיערך.

"בתקופת הקורונה העסק של הטיפולים הושבת לגמרי, ולא הייתה לי הכנסה שלושה חודשים. יצא לי להרצות מעט דרך זום, אבל אין מה להשוות למציאות. אני אוהבת להרגיש ולראות את הקהל פיזית. בזום ההרצאות לא יצאו אותו דבר, היו לפעמים תקלות והתקשורת לא זרמה".

בעודה מנסה להתאושש מהמכה הכלכלית, היא חוזרת להתמודד לא רק עם הבירוקרטיה, אלא גם עם המחסור בשוק של קורסי שיווק וייעוץ בקידום תעסוקתי הנגישים לכבדי שמיעה. במעגלי שמע מנסים לסייע לה ולנשים נוספות בעניין זה.

שוק התעסוקה של אנשים עם מוגבלויות, ובפרט נשים, לא מגיע כבר שנים ארוכות למיצוי של אפילו מחצית מפוטנציאל כוח העבודה שלו, אך בקבוצת העצמאיות של מעגלי שמע עושים מאמצים לסייע לאותן עצמאיות שחרף הקשיים הייחודיים להן ככבדות שמיעה, לא מוכנות לוותר על העסק שלהן.

מילי וסרשטרום, מנכ"לית מעגלי שמע, אומרת: "אני גאה בקבוצת הנשים שלנו, ורואה איך על אף הקשיים הן מצליחות לייצר שותפות אמיתית כדי לתמוך ולסייע לעצמן בעצמן. הסיוע שאנחנו מעניקים להן מהווה עבורן מרחב משותף לתמיכה הדדית ולשיתוף מידע שאולי לא היו נחשפות אליו והיה עלול לגרום לנזק כלכלי לעסק שלהן".