גאלה רחמילביץ' לא מוכנה שיגידו לה שהיא שמנה מדי כדי להתלבש בשיק. כבר שנים היא נלחמת על זכותה ועל זכותן של נשים גדולות אחרות ליהנות מאופנה במידותיהן ועל הדרך הודפת את הדעות הקדומות ואת צקצוקיהם של הסוגדים לרזון. רחמילביץ' כבר הביעה את עמדתה בעבר, כולל בסרטון ויראלי אחד שבו ישבה מול המצלמה לבושה בבגד ים ובאמצעות פתקים שהציגה הסבירה שכל חייה אומרים לה שהיא שמנה ושאף אחד לא יכול להגיד לה איך היא צריכה להיראות. עכשיו היא עולה מדרגה עם Plus Size Fashion Weekend, אירוע ראשון מסוגו בישראל שיתחיל היום (חמישי) ויוקדש

כולו לאופנה לנשים במידות 40־58. היוזמה היא של רחמילביץ', כמובן.
 
״זה אירוע שקורה בכל העולם כבר כמה שנים, ומשם קיבלתי את הרעיון״, היא מספרת. ״לפני שנתיים, כשהייתי בלונדון, נכחתי באחד כזה והרעיון התחיל להתגלגל לי בראש. היה לי ברור שזה חייב לקרות גם בארץ אבל העומס בעבודה לא אפשר לי להתעסק בזה בכלל. די קיוויתי שמישהו אחר ירים את העניין. אחרי מבול אירועי האופנה שהיו השנה, זה כבר דגדג לי באצבעות עד כדי כך שהחלטתי לפנות לגמרי את ספטמבר עד דצמבר ולהקדיש את כולי להרמת העניין הזה. החלטתי להביא את הקונספט מלונדון לארץ, כי אני זוכרת שלאורך כל היום שם הרגשתי בקרנבל. היה כיף, הייתה אופנה, אכלנו קאפקייקס ודנו בסוגיות שמטרידות את עולם האופנה בכל העולם. ידעתי שאנחנו חייבים להרים את זה גם פה כי זו חוויה מדהימה ומעצימה אבל ידעתי שאני אהיה חייבת לעשות מיליון שינויים והתאמות לקהל הישראלי. וכך עשיתי: במקום תצוגה אחת, יש שלוש. יש גם המון סדנאות, הרצאות, מופע סטנד אפ, עמדות פינוק היסטריות וכו'. גם ברמת בוטיק המכירות, בחרתי בפינצטה את המציגות. יש בסך הכל 23 מכל התחומים: אופנה במידות 40־58, אופנה לנערות שמנות, הלבשה תחתונה, נעליים במידות רחבות ותכשיטים שמותאמים לזרועות ואצבעות עבות״.
 

התעשייה מתעוררת

טווח המידות הגדולות מתחיל ב־42, לפחות על פי ההגדרות האפרוריות של עולם האופנה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 59% מהנשים בישראל לובשות מידה 42 ומעלה. ״אבל כשהן נכנסות לקניות או לחנויות ברחוב, הסיכוי שלהן למצוא בגד במידה שלהן או כזה שיחמיא להן, הוא כמעט אפסי״, מסבירה רחמילביץ'.

כאמור, אירועי אופנה לנשים במידות גדולות מתקיימים ברחבי העולם כבר כמה שנים, מלונדון ועד ניו יורק, אבל בניגוד לשבועות האופנה המסורתיים שנמשכים שבוע שלם, מדובר בתצוגות חד־פעמיות או באירועים בני יום אחד. רחמילביץ' החליטה ללכת עד הסוף ושכרה את מתחם בית מעריב המיתולוגי למשך שלושה ימים. בין המעצבות והמעצבים אפשר למצוא לא מעט שמות מוכרים, כמו ״טליה״ של המעצבת טלי שרף חזן, אתר ״מידות״, ״האני בי״ של המעצבת ענבל מימרן, ״נומה - מייד אין תל אביב״ בעיצובה של דנה מליק ומעצבות תכשיטים כמו נטע ליבנה, לינור נבטי, מוריה אטדגי ורוני עוזיאל ורבות אחרות. טווח המחירים יעמוד על 30־950 שקלים. ״לקחתי שטח ענק של 1,000 מ״ר, שיכול לאכלס 70 מעצבים, אבל אני מאפשרת רק ל-23 להציג, כדי שיהיו תאי מדידה גדולים ונוחים. היה לי חשוב שהמקום יהיה נוח, מאוורר ומרווח. אין דבר יותר מתסכל, כאשת ישבן גאה, להסתובב במקום צר שבו הישבן שלך מפיל את כל הסחורה״, היא צוחקת.
 
Plus Size Fashion Weekends הוא שלב משמעותי במהפכה המתחוללת בשוק האופנה הישראלי בשנים האחרונות. לצד המודעות ההולכת וגוברת לכך שהמרדף אחרי הרזון הוא חולני ומזיק, יותר ויותר נשים במידות גדולות מצטרפות לשינוי שמובילות רחמילביץ' ודמויות מפתח נוספות בתחום, כמו הדוגמנית ריי שגב, שדרנית הרדיו מיכל שם טוב והבלוגרית זוהר וסילויצקי. הן לא מתביישות בממדי הגוף שלהן או במידה שלהן, מצטלמות לעתים עם בגד ים, כותבות טקסטים חריפים ונחרצים בעניין ונלחמות על כך שנשים נוספות יצטרפו למאבק. גם בתעשיית האופנה הישראלית, שעד כה דווקא דיכאה את קהל היעד למידות הגדולות, אפשר לזהות התעוררות.
 
״משום מה תעשיית האופנה בארץ מגלה רק עכשיו את הפוטנציאל הכלכלי של הפלאס סייז״, מסבירה רחמילביץ'. ״אני רואה את זה בכל מיני דרכים ובעיקר כי כמות הפניות להתייעצות איתי היא עצומה - לפחות שניים-שלושה אנשים פונים אלי מדי יום ורוצים להקים / לייבא / לייצר אופנה למידות גדולות״.
 
אז למה זה לא קרה עד עכשיו?
״אנשים אוהבים ליזום את מה שהם מכירים ומה שמוכר להם מהבית וללכת על בטוח. להמציא פה את הגלגל זה לקחת סיכון כלכלי עצום ולא כולם רוצים ליזום, אז כנראה שזו הסיבה שזה לא קרה עד כה״.
 
Plus Size Fashion Weekend
חמישי עד שבת, בית מעריב, קרליבך 2, תל אביב. הכניסה חופשית. פרטים נוספים באתר
www.galastyle.co.il